vår 2025
MAS-2604 Konstruksjonselementer, standarder og kvalitetsstyring - 10 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne

Opptakskrav

Generell studiekompetanse og Matematikk R1+R2 og Fysikk 1.

Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:

  • generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
  • bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
  • 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger

*For å få opptak til enkeltemner på grunnlag av Y-veien, må søkeren oppfylle opptakskriteriene for Y-vei til studieprogrammet som emnet inngår i. I tillegg må søkeren oppfylle eventuelle forkunnskapskrav som er spesifisert for det konkrete emnet de søker opptak til. Det gis begrenset studierett til det spesifikke emnet - på samme måte som realkompetansesøkere.

Søknadskode: 9391

Anbefalte forkunnskapskrav: Spesielt viktig med kunnskap innen Fysikk, Mekanikk og Materiallære


Innhold

Konstruksjonselementer: Beregning av sveiseforbindelser, skrueforbindelser og skruegrupper, limeforbindelser, press- og krympeforbindelser, rullelager, girkasser og akselberegninger.

Prosjekterings og konstruksjon standarder: Grunnleggende forståelse av prosjektering standard EN-NS 1990, og konstruksjon standard EN-NS 1993-1

Kvalitetsstyring: Begrepsdefinisjoner, kvalitetsstyring av prosjekter, produktkvalitet, kravspesifikasjon, kvalitetsforbedring, oppbygging av kvalitetssystemer og kvalitetssystemutvikling, HMS- ledelse og styring, kvalitetsstandarder (ISO 9000 m. fl.)


Anbefalte forkunnskaper

BYG-2503 Mekanikk og Fluidmekanikk, MAS-2500 Bearbeiding inkl måleteknikk og materiallære, TEK-1503 Teknisk tegning/DAK, TEK-1507 Matematikk 1, TEK-1510 Matematikk 1 (3-semester)

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

Studenten skal:

- ha bred kunnskap og forståelse for beregningsgrunnlaget av sveise- forbindelser, skrueforbindelser og skruegrupper, limeforbindelser, press- og krympeforbindelser, rullelager, girkasser og akselberegninger

- ha kunnskap om aktuelle definisjoner og krav spesifisert i prosjekterings og konstruksjonsstandarder

- ha kunnskap om aktuelle definisjoner og krav spesifisert i kvalitetsstandarder og HMS-forskrifter

- ha kunnskap om kvalitetsstyring av prosjekter

- ha kunnskap om hvordan et implementert og fungerende kvalitets- og HMS-system påvirker en virksomhets effektivitet, lønnsomhet og funksjonsevne

- ha kunnskap om hvordan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

Ferdigheter:

Studenten skal:

- kunne identifisere og beregne kritiske konstruksjonsdetaljer,

- kunne velge og dimensjonere maskindeler, bl.a. sveiseforbindelser, skruer/bolter, lager, lim/ krympeforbindelser samt beregning av aksler

- kunne bidra aktivt i styring av prosjekter slik at man oppnår riktig kvalitet, har fokus på HMS, og at utførelse er iht. standarder, lover og regler

- kunne bidra aktivt ved utarbeidelse av en kvalitetshåndbok inkludert utarbeidelse av prosedyrer

- kunne delta aktivt ved gjennomføring av kvalitetsrevisjoner og basert på dette kunne vurdere et kvalitetssystems hensiktsmessighet og effektivitet

- kunne anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og kunne begrunne og reflektere over de valg som tas

- kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff som kan benyttes i problemstillingen.

Kompetanse:

Studenten skal:

- ha god forståelse for hvordan man løser varierende problemstillinger av sammensatte konstruksjonsdetaljer

- ha god forståelse og refleksjonsevne for de løsninger og beregnings-resultater som fremkommer også i et miljømessige, samfunnsmessige og økonomiske perspektiv

- ha god forståelse hvilke retningslinjer som gjelder ved bruk av prosjekterings og konstruksjon standarder

- ha tilstrekkelig kompetanse om kvalitets- og HMS-systemer til å kunne forstå viktigheten av slike systemer i forbindelse med forbedring av en virksomhets effektivitet og arbeidsmiljø

- kunne gjennomføre varierende problemstillinger innen emnet som deltaker i en gruppe

- kunne formidle fagstoff og prosjektresultater skriftlig og muntlig


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger, laboratoriearbeid og øvinger med veiledning.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Mappevurdering A–E, stryk F
Skriftlig skoleeksamen 5 Timer A–E, stryk F
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Konstruksjonselementer:

4 laboratorieøvinger som alle må være godkjente for å få tilgang til skriftlig eksamen.

Arbeidskrav er gyldig i samme semester som ordinær eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen. Dersom emnet tas på nytt må arbeidskrav oppfylles på nytt.


Mer info om mappevurdering

Kvalitetsstyring og standarder:

Mappen er et prosjektarbeid som gjennomføres i gruppe og består av tre deler:

  • Sluttrapport fra prosjektet
  • Powerpoint-presentasjon av levert produkt fra prosjektet
  • Skriftlig tilbakemelding på produkt til en annen gruppe

Prosjektoppgaven omfatter prosjektbeskrivelse, beregning av en "kritisk" stålkomponent. Prosjektplanlegging skal ivareta alle elementer slik at TOTAL KVALITETLEDELSE av prosjektet oppnås. Stikkord: effektmål, resultatmål, produktkvalitet, leveransekvalitet, gjennomføringskvalitet, effektkvalitet og HMS.

Caseoppgaven utføres slik at hver enkelt gruppe velger et produkt, eller del av et produkt de ønsker å få konstruert. Gruppen formulerer en kravspesifikasjon og oversender bestillingen til en annen gruppe som skal stå for prosjektrealiseringen. Det skal opprettes et kunde-leverandørforhold mellom gruppene. Formålet med dette er å få øvelse i bestillingsprosessen hvor man må identifisere og beskrive ønsker og krav som leverandøren må innfri. Leverandøren må på sin side forholde seg til kundens forventninger og krav samt lover og regler.

Gruppestørrelse: 2-4 personer

Omfang på mappen/prosjektarbeidet er 50 timer pr. student, det gis bokstavkarakter som vektlegges ca. 25% av den totale karakteren i faget.


Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som har ikke bestått på skriftlig skoleeksamen.

Kanditatens resultater fra mappen er gyldig til og med neste ordinære skriftlige eksamen.


Info om vekting av eksamensdelene

Skjønnsmessig samlet vurdering. Mappevurdering teller ca. 25 % og skriftlig skoleeksamen teller ca. 75 %.
  • Om emnet
  • Studiested: Narvik | Mo i Rana | Nettbasert |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: MAS-2604
  • Tidligere år og semester for dette emnet