høst 2024
LER-3001 Pedagogikk og elevkunnskap 1-7. Kultur, identitet og danning - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på kunnskaper, ferdigheter og kompetanse studentene skal ha tilegnet seg i PEL-faget 1. og 2. år, samt kunnskaper, ferdigheter og kompetanse tilegnet gjennom arbeid med FoU-emner og i praksis.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-3011 Pedagogikk og elevkunnskap 1-7. Kultur, identitet og danning 15 stp
LER-3021 Pedagogikk og elevkunnskap 1-7. Kultur, identitet og danning 15 stp

Innhold

Emnet utdyper det profesjonsfaglige perspektivet med tanke på å møte de kulturpedagogiske utfordringene i skolen og læreryrket, som fanges opp gjennom begreper som makt, avmakt, disiplinering og myndiggjøring. Skolens sluttmål kan kun nås dersom elevene møter skole og lærere som evner å ivareta deres individuelle og kulturelle forutsetninger. Begrepet kulturell kapital vil stå sentralt for å utvikle studentens forståelse av skillet mellom analytiske (f.eks. kulturelle og relasjonelle) og normative (f.eks. egenskaps- og individorienterte) forståelsesmåter.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • avansert kunnskap om betydningen av et kulturelt mangfold for barns oppvekstsvilkår, deriblant et særlig blikk på samiske og kvenske minoritetsspråklige perspektiv
  • inngående kunnskap om betydningen av kjønn, klasse, geografisk og kulturell tilhørighet som forutsetning for sosial rettferdighet i skolen
  • inngående kunnskap om fellesskapets og jevnaldrendes betydning for elevenes læring, danning og sosialisering, for aldersgruppa 6 - 13 år
  • avansert kunnskap om hvilken betydning kulturell kapital har for elevers opplevelse av tilhørighet, danning og inkludering i skolen
  • utdypende kunnskap om skole-hjemsamarbeid i en mangfoldsrelatert sammenheng
  • inngående kunnskap om ulike mediers rolle i barns sosialisering og identitetsutvikling, med vekt på aldersgruppa 6 - 13 år
  • utdypende kunnskap om skolens rolle i dannelsen av elevenes selvoppfatning og identitetsutvikling, også i lys av et samfunn med kulturmangfold

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kritisk analysere den didaktiske virksomheten ut fra et forskningsbasert kunnskapsgrunnlag om kulturelt mangfold
  • legge til rette for samhandling i klasser og grupper preget av et mangfold på 1. - 7. trinn
  • utvikle et helhetlig, teoriforankret og forskningsbasert blikk for hvordan identitet og selvoppfatning formes gjennom et komplekst samspill mellom individ og omgivelser, med vekt på aldersgruppa 6 - 13 år
  • forstå betydningen av og anerkjenne barnekultur som grunnlag for fellesskapsverdier i barns livsverden
  • utvikle et blikk for den enkelte i fellesskapet, med vekt på profesjonsetikk

Kompetanse

Studenten kan:

  • drive klasseledelse som ivaretar elevenes behov, fra begynneropplæringen og gjennom hele barneskolen
  • aktivt bidra til å anerkjenne foreldre og foresattes kulturelle bakgrunn og kompetanse som ressurs for eleven og skolen
  • kritisk reflektere over sin egen kulturpedagogiske praksis, med forståelse for at alle har et kulturelt ståsted som utgangspunkt for sin livsverden
  • identifisere og analysere kulturpedagogiske utfordringer i skolehverdagen, med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap og erfaring
  • anvende forskningsbasert kunnskap som utgangspunkt for sin lærerrolle, i møtet med skolens mangfold

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter; diskusjoner, framlegg, rollespill og andre dramafaglige arbeidsmåter, FOU-prosjekter, ekskursjoner og tverrfaglig arbeid, organisert som seminarer, forelesninger og prosjektarbeid.

Den profesjonsfaglige digitale kompetansen utvikles gjennom aktiv bruk av digitale verktøy og innhold som integreres gjennom undervisningen.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instiuttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 6 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Multimodal tekst Godkjent – ikke godkjent
Blogginnlegg Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • en multimodal tekst som tar for seg en kulturpedagogisk utfordring, og som presenteres for medstudenter og faglærere.
  • et faglig blogginnlegg med tema innen kulturpedagogikk, identitet og danning. Teksten skal ha et omfang på rundt 1500 ord og arbeides med gjennom hele semesteret. Teksten skal publiseres offentlig.
  • 70 % deltakelse i undervisningen

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-3001
  • Tidligere år og semester for dette emnet