vår 2024
LER-2660 Praksis 3. studieår. Lærerutdanning 5.-10. trinn - 0 stp

Emnetype

Emnet utgjør praksisdelen i utdanningens fjerde studieår. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav:

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.

Omfang

Praksis gjennomføres i grupper på inntil fire studenter.

To uker praksis i høstsemesteret og fire uker praksis i vårsemesteret.


Obligatorisk forkunnskapskrav

LER-1662 Praksis 2. studieår. Lærerutdanning 5.-10. trinneller LER-1652 Praksis 2. studieår. Lærerutdanning 5.-10. trinn

Innhold

Hovedtema for praksisstudiet de tre første studieårene er lærerrollen, lærerarbeidet, elevmangfoldet, skolen som organisasjon og lærerens tilrettelegging for læring av fag for trinn 5-10. I dette emnet er det fokus på:

  • Utvikling av egen læreridentitet, etisk bevissthet og relasjonskompetanse
  • Lærerarbeidet i møte med det flerkulturelle klasserom
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning

Hva lærer du

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
  • forsknings- og utviklingsarbeid i skolen

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • drøfte undervisning og læring på bakgrunn av profesjonsetiske perspektiv
  • samhandle med elever, foresatte, kollegaer og andre interne og eksterne aktører
  • identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og trakassering og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan med grunnlag i teori og forskning kritisk vurdere egen og andres praksis
  • har utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

I praksisperioden skal studenten utforske praksisskolen som utgangspunkt for FoU- oppgaven i samarbeid med praksislærer og faglærere fra universitetet. Studentene skal ha planleggings- og undervisningsoppgaver innenfor egne studiefag. Studentene må regne med at de også skal gjennomføre undervisningsøkter i andre skolefag og delta på skolenes øvrige aktiviteter.

Kvalitetssikring av emnet:

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.


Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Praksisvurdering Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse praksisopplæring Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse praksis Godkjent – ikke godkjent
Praksismappe Godkjent – ikke godkjent
Foreldremøte Godkjent – ikke godkjent
Utviklingsmål Godkjent – ikke godkjent
Gruppeavtale Godkjent – ikke godkjent
Egenvurdering Godkjent – ikke godkjent
Evaluering Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i all praksisopplæring, inkludert praksisforberedende møter og etterarbeid
  • 90% oppmøte i praksis
  • Deltakelse på foreldremøte (i eller utenfor praksisperioden)
  • Videreutvikle digital praksismappe med dokumentasjon av egen profesjonskompetanse
  • Notat med utviklingsmål som bygger på vurderingsrapport fra andre studieår
  • Skriftlig gruppeavtale for praksisgruppa
  • Skriftlig egenvurdering høst/vår
  • Evaluering høst/vår

Kontinuasjonseksamen

En student som har fått karakteren ikke bestått i praksis, kan gjøre 1 - ett - nytt forsøk på å oppnå karakteren bestått. Nytt forsøk kan først gjøres når ordinær praksis gjennomføres påfølgende studieår. Dersom studenten heller ikke da oppnår bestått, må studenten slutte på utdanningen.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 0
  • Emnekode: LER-2660
  • Tidligere år og semester for dette emnet