høst 2024
LER-1211 Matematikk 1-7 - 15 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1201 Matematikk 1-7 15 stp
LER-1211 Matematikk 1-7 15 stp
LER-1201F Matematikk 1-7 15 stp
LER-1221 Matematikk 1-7 15 stp

Innhold

Emnet inneholder følgende emner: Geometri, måling, tall, algebra, sannsynlighetsregning og statistikk. Begynneropplæringen innenfor hvert tema er spesielt vektlagt.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har matematisk kunnskap om:

  • måling og måleenheter
  • måling som verktøy og måleusikkerhet
  • geometri, mønster og transformasjoner
  • algebra og tall
  • sannsynlighet og statistikk
  • begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter

Studenten har kunnskap om elevenes matematiske tenking og:

  • hvordan elever utvikler ferdigheter, kunnskaper og forståelse i tema i emnet
  • misoppfatninger og vansker knyttet til tema i emnet

Studenten har kunnskap om undervisning i matematikk og:

  • kjenner til hvordan man kan undervise for at elevene skal oppnå ulike typer kunnskap som fakta, ferdigheter, begrepsstrukturer, strategier og holdninger
  • ulike representasjoner og betydningen disse kan ha for elevers læring
  • kjenner til prinsippene i elevaktiv undervisning og hvordan elever kan lære matematikk av hverandre
  • om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • overgangen mellom barnehage og 1. trinn

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • utføre regneoperasjoner knyttet til tema i emnet
  • lede undervisning med fokus på ulike typer kunnskap og elevaktivitet
  • anvende sin matematiske kunnskap og kunnskap om undervisning i matematikk knyttet til tema i emnet
  • anvende materiell til å konkretisere matematiske begreper og ideer
  • anvende IKT i undervisningen på en hensiktsmessig måte
  • vurdere elevers matematiske kompetanse
  • kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring

Kompetanse

Studenten har kompetanse i å:

  • planlegge undervisning med fokus på progresjon og tilpasset opplæring
  • vurdere elevsvar og evaluere egen undervisning

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i den grunnleggende matematikken, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i matematisk kunnskap. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid, forelesninger og seminarer.

For å studere hvordan elever tenker vil det brukes video der elever løser oppgaver, aktiviteter og diskusjoner. For å studere hvordan man planlegger og gjennomfører undervisning vil man prøve ut materiell, analysere video av undervisning og diskutere hva som skiller god og dårlig undervisning.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Mer info om arbeidskrav

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • skriftlig besvarelse (maks 3000 ord) om begynneropplæringen i et av emnets matematiske tema som viser kunnskap om elevenes matematiske tenkning og kunnskap om undervisning i matematikk
  • test i regneferdigheter
  • produsere og/eller vurdere en multimodal læringsaktivitet
  • muntlig presentasjon innenfor et matematisk tema i emnet med respons fra medstudenter

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1211
  • Tidligere år og semester for dette emnet