vår
2025
LER-1003 Pedagogikk og elevkunnskap 5-10. Å mestre mangfoldet: Tilpasset opplæring og læring - 10 stp
Innhold
Emnet har en klar verdiforankring med vekt på en inkluderende, likeverdig skole. Emnet skal gi en pedagogisk basiskompetanse knyttet til barns utvikling og læring, individuelt og i samspill med andre. Sosial- og spesialpedagogiske utfordringer gjennomgås med vekt på tilpasset opplæring og tidlig innsats gjennom forebygging og håndtering av lærevansker, atferdsproblematikk og mobbing. Læreren som leder av et inkluderende læringsfellesskap preget av sosialt, kulturelt og religiøst mangfold står sentralt i emnet.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om tilpasset opplæring i lys av barn og unges motivasjon, mestring og læring med vekt på 5.-10. trinn
- kunnskap om variasjon og progresjon i vurderingsformer fra 5.-10. trinn og på ungdomstrinnet
- kunnskap om skolens samarbeidspartnere og laget rundt barn og unge, og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
- kunnskap om samarbeidet mellom hjem og skole
- kunnskap om ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn og unge på 5.-10. trinn
- kunnskap om barn og unge i sorg og krise, og om fysiske og psykiske overgrep mot barn og unge, og om skolens arbeid for å ivareta helse, trivsel og livsmestring
- kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
- kunnskap om tilpasset undervisning i en lokal forankret skole preget av sosialt, kulturelt og religiøst mangfold, med vekt på elever i 5.-10. trinn.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende avanserte fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg
- forstå betydningen av tidlig innsats og forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
- anvende forskningsbasert kunnskap
- utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene, med vekt på at elevene på 5.-10. trinn gradvis skal få større medvirkning og rom for aktiv deltakelse i opplæringen
- samarbeide om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
- beherske relevante digitale ferdigheter i undervisningen og i eget arbeid
- ivareta livssynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre
- reflektere over egen og andres læringsprosesser
Kompetanse
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med fokus på tilpasset opplæring og tidlig innsats, med vekt på 5.-10. trinn
- har utvidet kunnskap om og forståelse av didaktiske konsekvenser og utfordringer i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling, med vekt på aldersgruppa 10 til 16 år
Undervisning
Undervisningen består av varierte læringsaktiviteter; diskusjoner, framlegg, rollespill og andre dramafaglige arbeidsmåter. Den profesjonsfaglige digitale kompetansen utvikles gjennom aktiv bruk av digitale verktøy integrert i undervisningen.
I tillegg er deler av emnet integrert i FOU-emnet (LER-1062) og omfatter kunnskap om barn og unges læring, motivasjon og læringsstrategier, kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle og sosiale utvikling, grunnleggende ferdigheter samt profesjons- og forskningsetiske spørsmål
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Oppgave | 09.05.2025 14:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Filmseminar | Godkjent – ikke godkjent | |
Individuell tekst | Godkjent – ikke godkjent | |
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Teknologistøttende undervisning for å utvikle digital kompetanse, der studentene produserer en film på 5-10 min. i grupper, med fokus på hvordan digitale verktøy kan brukes i tilpasset undervisning
- Gjøre rede for og drøfte skolens henvisning til PPT og den videre saksgangen som ligger til grunn for vedtak om spesialundervisning og utarbeiding av individuell opplæringsplan (IOP) i en individuell tekst på 2000- 3000 ord
- 70 % deltakelse i undervisningen
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: LER-1003
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet