høst 2025
IDR-1830 Idrettspedagogikk og idrettspsykologi - 10 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Søknadskode 9199

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

IDR-1141 Idrettspedagogikk og idrettspsykologi 10 stp
IDR-1541 Idrettspedagogikk og idrettspsykologi nett 10 stp

Innhold

Idrettspedagogikk og -psykologi skal gi grunnleggende kunnskap om pedagogiske verktøy og perspektiver i formidling av kroppsbevegelse, samt psykologiske perspektiver på adferd og prestasjon i trening og fysisk aktivitet. Emnet belyser didaktiske undervisningsmetoder, og motivasjons- og prestasjonspsykologiske problemstillinger som skal bidra til kunnskap som kan anvendes i gjennomføring og påvirkning av trening, fysisk aktivitet og ferdighetsutvikling.

Hva lærer du

Kunnskap

  • Beskrive og anvende pedagogiske verktøy i formidling, og psykologiske perspektiver på adferd og prestasjon.
  • Beskrive idrettspsykologiske metoder og mentale ferdigheter, samt deres betydning for mestring og prestasjonsutvikling
  • Beskrive og diskutere ulike oppgaver og funksjoner i en profesjonell yrkesforståelse inn mot trening og prestasjon

Ferdigheter

  • Analysere, vurdere og tilrettelegge fysisk aktivitet og trening ut ifra relevante pedagogiske og psykologiske synspunkter
  • Anvende didaktiske modeller, relevante læringsstrategier og treningsprinsipper i innlærings- og treningssituasjoner
  • Anvende kunnskap innenfor idrettspedagogikk og idrettspsykologi i fysisk aktivitet og trening.

Generell kompetanse

  • Anvende prinsipper for planlegging, gjennomføring og evaluering i trening for ulike målgrupper
  • Vise innsikt i og forståelse for kunnskap om mentale prosesser som har betydning for trening, prestasjon og fysisk aktivitet

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk. Pensumlitteratur fremgår av emneplanene, og kan være på norsk/skandinavisk og engelsk.

Undervisning

Emnet vil bli holdt i forelesnings- og seminarform, med lærerstyrte fellestimer, aktiv studentmedvirkning og fremlegg av oppgaver. En legger opp til både praktisk og teoretisk tilnærming til fagstoffet i form av forelesning, gruppearbeid og praktisk undervisning. En del av undervisningen er problemorientert, noe som forutsetter engasjement i faglige diskusjoner og studentpresentasjoner. Studentene vil få individuelle- og gruppeoppgaver og det vil være både lærer-initiert og student-initiert opplæring. Arbeid med teoretiske oppgaver og praktiske øvelser/metoder er av vesentlig betydning for å oppnå faglig forståelse.

For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Deltagelse i undervisning Godkjent – ikke godkjent
Muntlig presentasjon Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Det kreves minimum 80 % deltakelse i undervisning organisert som seminar eller praktisk undervisning. Det vil fremgå av læringsplattformen hvilke deler av undervisningen som er obligatorisk., Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen: Muntlig presentasjon med en skriftlig komponent.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres konitunasjonseksamen for studenter som ikke består ordinær eksamen.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: IDR-1830
  • Tidligere år og semester for dette emnet