høst
2024
FIL-1025 Kunnskaps- og vitenskapsfilosofi - 10 stp
Innhold
Hva er kunnskap? Hva er forskjellen på å vite noe og kun å tro at noe er sant? Vet vi i det hele tatt noe som helst? Hva er vitenskapelighet? Er alle vitenskapene i bunn og grunn like, eller finnes det grunnleggende forskjeller mellom ulike disipliner og emneområder?
Emnet behandler sentrale problemstillinger innen kunnskapsteori. En grunnleggende kritisk hensikt med kurset er å bygge opp forståelse for hvilke krav som bør stilles til en påstand eller teori om et fenomen. Mer spesifikt sikter emnet mot å oppøve evnen til å skille mellom begrunnede og ubegrunnede, sanne og usanne, vitenskapelige og uvitenskapelige påstander og teorier. I tillegg undersøkes ulike grunnleggende teorier om dette.
Undervisningen fokuserer på følgende tema:
(1) Kunnskap: vi undersøker kunnskapens forutsetninger, kravene til kunnskap og grensene for kunnskap.
(2) Sannhet: vi studerer ulike teorier om sannhet, så som korrespondanseteori, koherensteori, pragmatisk sannhetsteori og deflasjonisme.
(3) Begrunnelse: vi vurderer ulike teoritradisjoner om begrunnelse, så som rasjonalisme, empirisme, transcendentalisme, naturalisme, skeptisisme og relativisme.
(4) Kilder til kunnskap/begrunnelse: vi ser på ulike kilder til kunnskap/begrunnelse, så som persepsjon (a posteriori), fornuft (a priori), vitnesbyrd og hukommelse.
(5) Vitenskap: vitenskapen har en dominerende plass i systematiseringen av kunnskap så vi reflekterer over om vi med vitenskapen kan etablere sikker kunnskap. Vi diskuterer også holdbarheten til ulike vitenskapelige metoder.
(6) Ulike vitenskaper: vi sammenligner grunnleggende likheter og forskjeller mellom naturvitenskap, samfunnsvitenskap og humanvitenskap.
Pensum:600-800 sider
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Innblikk i standarddefinisjonen av kunnskap og utfordringer ved denne.
- Oversikt over sentrale teorier om kunnskapens grunnlag, om begrunnelse og om sannhet.
- Kunnskap om skeptisismeproblemet.
- Oversikt over mulige kunnskapskilder, så som a priori kunnskap, sanseerfaring, hukommelse eller vitnesbyrd, og teorier om disse.
- Kunnskap om induksjonsproblemet og mulige løsninger på dette.
- Forståelse av problemer knyttet til vitenskap, objektivitet og verdier, inkludert mulige problemer knyttet til vitenskap og sosial identitet (f. eks. ideologi, kjønn, politisk tilknytning).
- Innsikt i argumenter for og imot vitenskapens enhet.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Analysere og kritisk evaluere sentrale argumenter innenfor kunnskaps- og vitenskapsfilosofien.
- Formidle sentrale tema innenfor feltet (for eksempel induksjonsproblemet og skeptisismeproblemet) på en klar og tydelig måte.
- Identifisere generelle metodologiske forutsetninger i vitenskapelig arbeid.
- Reflektere over og kritisk vurdere egne standpunkt innen kunnskapsteori.
Kompetanse
Studenten kan:
- Kritisk vurdere og forsvare fagfilosofisk argumentasjon.
- Ta ordet og delta i akademiske diskusjoner.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 20.11.2024 14:00 (Innlevering) | 6/10 | A–E, stryk F | |
Skriftlig skoleeksamen | 05.12.2024 09:00 |
4/10 | 6 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||||
Arbeidskrav | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: FIL-1025
- Ansvarlig enhet
- Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
- Spørsmål om emnet
-
E-post: aisi@hjelp.uit.no
Telefon: 77660793
- Tidligere år og semester for dette emnet