høst 2025
ERN-2010 Kommunikasjon, psykologi og praksis - 5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på studieprogrammet bachelor i ernæring, og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

For en klinisk ernæringsfysiolog er kommunikasjon og relasjonsbygging en viktig ferdighet. Gjennom emnet vil studentene utvikle kommunikasjonsferdighetene gjennom å lære forskjellige verktøy og metoder som brukes ved kommunikasjon mellom behandler og pasient/bruker. Studentene skal også utvikle evnen til å reflektere rundt viktigheten av kommunikasjonsferdigheter for å bygge en relasjon med pasienter/brukere.

Samtidig gis det en innføring i de psykologiske mekanismene som ligger til grunn for etablering av vaner og adferdsendring, samt hvordan man kan jobbe for å få til en adferdsendring. Studentene vil også få kjennskap til de gjeldende yrkesetiske retningslinjene for en klinisk ernæringsfysiolog, og få kjennskap til de viktigste arbeidsoppgavene en klinisk ernæringsfysiolog har i spesialisthelsetjenesten.

Videre gis det en introduksjon til kommunikasjon ved bruk av tolk i helsetjenestene og emnet avsluttes med observasjonspraksis hos klinisk ernæringsfysiolog i spesialisthelsetjenesten.


Anbefalte forkunnskaper

ERN-1000 Ernæring, individ og samfunn, ERN-1001 Matvarekunnskap og matvaretrygghet, ERN-2009 Humanfysiologi, HEL-0700 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag., MBI-1002 Celle- og molekylærbiologi

Hva lærer du

Etter avsluttet emne skal studentene kunne følgende:

Kunnskap:

  • Kjenne til betydningen av kommunikasjonsferdigheter for utøvelse av yrket som klinisk ernæringsfysiolog
  • Kjenne til de viktigste oppgavene til en klinisk ernæringsfysiolog i spesialisthelsetjenesten
  • Kjenne til yrkesetiske retningslinjer for klinisk ernæringsfysiologer
  • Kjenne til psykologiske mekanismer som ligger til grunn for etablering av vaner og atferdsendring
  • Kjenne til viktige faglige begreper knyttet til kommunikasjon og relasjonsbygging
  • Kjenne til hvordan og hvorfor man bruker tolk i helsevesenet

Ferdigheter:

  • Kunne reflektere over relasjonens betydning for endringsarbeid
  • Kunne reflektere over faktorer som kan påvirke relasjonen mellom behandler og pasient/bruker
  • Kunne anvende motiverende intervju som kommunikasjonsteknikk
  • Kunne anvende metoder for å jobbe med adferdsendring

Generell kompetanse:

  • Arbeide i tråd med yrkesetiske retningslinjer for klinisk ernæringsfysiologer
  • Være bevisst på, og reflektere over, egen atferd i møte med pasienter, pårørende, kollegaer og medarbeidere i helsetjenesten

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • Forelesninger
  • Seminartimer
  • Praksis

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 30 Minutter Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Praksis Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

For å få godkjent arbeidskrav "Praksis" så må følgende være gjennomført:

  • PROFERN-seminarer i forkant og etterkant av praksis
  • Praksis hos klinisk ernæringsfysiolog i spesialisthelsetjenesten

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 5
  • Emnekode: ERN-2010
  • Tidligere år og semester for dette emnet