vår 2024
ERG-2630 Fagfordypning og bacheloroppgave - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved ERGOTER Bachelorutdanningen i ergoterapi ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

ERG-2610 Folkehelse og inkluderende lokalsamfunn., ERG-2620 Profesjonsutøvelse i ergoterapi. Praksisstudier 3

Innhold

I dette emnet skal studentene skrive en bacheloroppgave innen et avgrenset tema innenfor ergoterapifaget. Det innebærer å gjennomføre en fagfordypning hvor studentene skal granske og utvikle dybdekunnskap innen et avgrenset tema og dokumentere dette i en bacheloroppgave. Tema i fagfordypningen skal være knyttet til ergoterapi og/eller aktivitetsvitenskap.

Fagfordypningen og arbeidet med bacheloroppgaven organiseres som et prosjektarbeid. Dette gir studentene erfaring med systematisk prosjektarbeid over tid, hvor fagutvikling og utvikling av ny kunnskap i et fellesskap er sentralt. Vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske kunnskaper og ferdigheter er gjennomgående temaer i arbeidet med bacheloroppgaven.

Innledningsvis i emnet planlegger studentene sitt prosjektarbeid. Videre fordyper de seg faglig i tema som skal danne grunnlag for bacheloroppgaven. Det kan være tema/problemstillinger studenten ble inspirert av i praksis, eller tema ergoterapeuter trenger økt kunnskap om. Studentene kan også få invitasjon til og/eller søke om å være med i forsknings- og/eller utviklingsprosjekter ved UiT- Norges arktiske universitet eller hos andre samarbeidspartnere. Eventuell deltakelse i slike prosjekter må godkjennes av utdanningen. Studentene vil få tildelt en veileder som følger utvikling og gjennomføring av sine bachelorprosjekt. Utover i emnet vil fokus være på å gjennomføre prosjektet og skrive bacheloroppgave under veiledning.


Hva lærer du

Kunnskaper:

  • Har bred kunnskap om aktivitetsvitenskap og sentrale aktivitetsteorier anvendt i bacheloroppgaven.
  • Kan diskutere hvordan vitenskapsteori, forskningsetikk og -metoder, har betydning for kunnskapsutvikling i ergoterapi.
  • Har bred kunnskap om forskning og utviklingsarbeid innen bacheloroppgavens tema.
  • Kan drøfte aktuelle temaer for bacheloroppgaven i lys av kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi.

Ferdigheter:

  • Kan anvende kreative, problemløsende og systematiske strategier i utvikling av en prosjektplan.
  • Kan utarbeide en problemstilling og en prosjektplan.
  • Kan utforske vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetoder gjennom eget fagfordypningsprosjekt.
  • Kan anvende en vitenskapelig metode og gjennomføre systematisk datainnsamling og analyse.
  • Kan innhente og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur.
  • Kan diskutere fagfordypningsprosjektets tema opp mot ergoterapiteori og aktivitetsvitenskap.
  • Kan reflektere over faktorer som har påvirket resultatene pålitelighet og gyldighet.
  • Kan reflektere over betydningen resultatet fra fagfordypningsprosjektet kan ha for ulike brukergrupper.

Generell kompetanse:

  • Initiere og ta ansvar for samarbeid med veileder og øvrige samarbeidspartnere i prosjektet.
  • Kan diskutere og formidle resultater fra eget fagfordypningsprosjekt i en bacheloroppgave og andre formidlingsformer.
  • Reflektere omkring betydningen fagfordypning har for livslang læring og profesjonsidentitet.

Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråk et er norsk. Studentene kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jr. Forskrift om studier og eksamener ved UiT, § 20.


Undervisning

Emnet gjennomføres 6. semester. Forventet arbeidsmengde er 40 timers studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, samarbeid med medstudent og selvstudium.

Emnet har varierte studentaktive læringsformer:

  • Selvstendig arbeid; individuelt og i prosjektgruppen.
  • Forelesninger introduserer og/eller gir oversikt over viktige tema i emnet.
  • Ferdighetstreninger er knyttet til planlegging og gjennomføring av fagfordypningsprosjekt
  • Opposisjon; vurdering, refleksjon og tilbakemelding på eget og medstudenters arbeid.
  • Veiledning; gruppevis med veileder samt veiledning i storgruppe.
  • Prosjektsamlinger i hel/halv klasse.
  • Dokumentasjon og formidling av egen kompetanse skriftlig og muntlig.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Oppgave 10.05.2024 14:00 (Innlevering) A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Prosjektplan Godkjent – ikke godkjent
Tilbakemelding prosjektplan Godkjent – ikke godkjent
Opponere på bacheloroppaver Godkjent – ikke godkjent
Deltakelse opposisjon Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk oppmøte undervisning Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Obligatorisk aktivitet:

  • Utforme en prosjektplan på inntil 2000 ord.
  • Gi tilbakemelding på prosjektplan til medstudenter *.
  • Opponere på medstudenters bacheloroppgave*.
  • Delta aktiv som tilhører på medstudenters opposisjon*.
  • Registrert deltakelse i min. 80% av timeplanfestet undervisning.

*Antall tilbakemeldinger, opposisjoner og tilhørerdeltakelse, avhenger av antall studenter og prosjekter i kullet. Nærmere angivelse av antall avklares ved oppstart av emnet.


Mer info om vurderingsform oppgave

Oppgaven skrives i gruppe på to personer. Studenter kan i særskilte tilfeller søke om å skrive bacheloroppgave alene.

Bacheloroppgaven utformes som:

  • Monografi på 8000 ord eller
  • Utkast til fagartikkel på 4000 ord med tilhørende fagnotat på 2000 ord

Kontinuasjonseksamen

Det gis mulighet til kontinuasjonseksamen og ny/utsatt eksamen i henhold til forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet, § 26.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: ERG-2630
  • Tidligere år og semester for dette emnet