høst 2025
ERG-2620 Profesjonsutøvelse i ergoterapi. Praksisstudier 3 - 20 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved ERGOTER Bachelorutdanningen i ergoterapi ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

ERG-2110 Ungdoms helse, deltakelse og tilhørighet, ERG-2120 Voksnes helse, deltakelse og tilhørighet, ERG-2130 Eldres helse, deltakelse og hverdagsliv. Praksisstudier 2

Innhold

Gjennom praksisstudier skal studentene videreutvikle sin kompetanse i klinisk resonnering og selvstendig arbeid med ergoterapeutisk arbeidsprosess. Under utøvelsen av kunnskapsbasert ergoterapi skal studentene også argumentere for retten til aktivitet og deltakelse.

Aktuelle klientgrupper og innholdet i praksisstudiene tilpasses virksomheten ved praksisstedet. Praksis 3 kan også innebære ‘praksis på ny arena’, som kan være nye eller utradisjonelle arenaer for ergoterapeuter.

Studentene skal skrive en fagfordypningsoppgave som er direkte relevant for praksisfeltet vedkommende befinner seg i. Vurderingene vil baseres på de spesifikke læringsutbyttebeskrivelsene for emnet. For å utvikle sin terapeutiske kompetanse og ergoterapifaglige identitet skal studentene utforme personlige kompetansemål, som skal være grunnlagt på erfaringene og tilbakemeldingene de har mottatt i praksis 1 og praksis 2. I tillegg skal studentene utarbeide en presentasjonsmappe i henhold til de nærmere beskrivelsene som er gitt på nettsiden ‘Informasjon om praksis bachelor Ergoterapi’. Denne nettsiden definerer også ‘Sjekkliste for gjennomføring av praksisoppgaver’, som angir de obligatoriske kjerneoppgavene i ergoterapi som skal gjennomføres i en eller flere av praksisperiodene.


Hva lærer du

Kunnskap

Studenten

  • Har bred kunnskap om relevant aktivitetsteori, aktivitetsvitenskap og modeller i ergoterapi som begrunnelse for utøvelse og utvikling av ergoterapi.
  • Har bred kunnskap om samspillet mellom menneske, aktivitet og omgivelser, og hvordan dette påvirker og blir påvirket av helse, aktivitet og deltakelse.
  • Kan reflektere over hvordan aktivitetsanalyse kan anvendes innovativt i utvikling av tjenester*.
  • Har bred kunnskap om ergoterapeuters tilnærming til forebyggende, behandlende, rehabiliterende, habiliterende eller palliativt arbeid, tilpasset praksisstedets virksomhet.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende prinsipper om kunnskapsbasert praksis i ergoterapeutisk arbeid med ulike brukergrupper. Dette inkluderer:

    • Anvender kunnskap om ulike forhold i omgivelsene som kan påvirke inkludering og deltakelse.
    • Vurderer riktig bruk av relevante kartleggingsmetoder og -verktøy.
    • Utarbeider mål og plan for tiltak basert på klientens behov og ønsker.
    • Igangsetter og evaluerer relevante intervensjoner for å fremme aktivitet og deltakelse, ved anvendelse av veiledende, ressursorienterte, myndiggjørende, problemløsende og kreative strategier.
  • Samhandler med klienter og deres nærpersoner, viser respekt for deres erfaringskompetanse og legger vekt på brukermedvirkning.
  • Kan initiere, planlegge og samhandle på tvers av fag, profesjoner, sektorer, virksomheter og nivåer i utøvelsen av ergoterapi.
  • Kan planlegge, tilrettelegge og anvende meningsfulle og verdsatte aktiviteter i utøvelse av ergoterapi, basert på prinsipper for forebygging, rehabilitering, habilitering, behandling eller palliasjon.
  • Kan gjennomføre systematisk aktivitets- og virksomhetsanalyse på individ-, gruppe- og/eller systemnivå, og utvikle tiltak for å muliggjøre deltakelse. * Dette innebærer å vurdere og tilrettelegge for opprettholdelse eller endring av

    • forutsetninger, levevaner, aktivitetsbalanse, aktivitetsidentitet, livssituasjon og livskvalitet.
    • aktivitetsmønstre og -muligheter.
    • sosiale og kulturelle forhold og omgivelser.
    • fysiske omgivelser og universell utforming.
  • Kan reflektere over og anvende terapeutisk og etisk kompetanse i møte med klienter, pårørende og relevant personell involvert i lærings-, mestrings- og endringsprosesser.
  • Anvender kunnskap om kulturelle omgivelser og deres betydning for klienters aktivitet, deltakelse og tilhørighet.
  • Utviser kunnskap og forståelse for samers rettigheter og status som urfolk.
  • Kan anvende lovverk, politiske dokumenter, yrkesetiske retningslinjer og faglige veiledere for å argumentere for retten til aktivitet, deltakelse og likeverdige tjenester.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan planlegge og gjennomføre fagfordypning i ergoterapi som er relevant for praksisfeltet.
  • Tar ansvar for egen læring ved å initiere og følge opp samarbeid og avtaler med klienter, samarbeidspartnere, praksisveileder og kontaktlærer.
  • Kan diskutere og samarbeide med klienter og andre profesjonsutøvere om behovet for og bruken av relevante velferdsteknologiske løsninger.
  • Har bred kunnskap om ergoterapeutens rolle og bidrag i utviklingen av inkluderende samfunnsmessige forhold.
  • Kan dokumentere og formidle ergoterapeutiske profesjonsutøvelse.
  • Kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser i tråd med retningslinjer for kvalitetsforbedring og helse, miljø, og sikkerhet på praksisplassen.

*Felles nasjonal læringsutbyttebeskrivelser om aktivitetsanalyse.


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Praksisperioden er 10 uker og gjennomføres primært i helse- og velferdstjenester i Nord-Norge. I praksisperioden lærer studentene gjennom autentiske situasjoner ut fra praksisstedets virksomhet. Studentene skal gjennomføre obligatoriske kjerneoppgaver i ergoterapi i en eller flere av praksisperiodene. Nettsiden ‘Informasjon om praksis bachelor Ergoterapi’ gir en nærmere beskrivelse av disse kjerneoppgavene. Praksisundervisningen veiledes primært av en autorisert ergoterapeut og følges opp av en kontaktlærer fra utdanningen.

Innhold i campusundervisning før og etter praksisperioden:

  • Introduksjon i utvalgte tema
  • Praksisforberedelser og refleksjon over praksiserfaringer
  • Formidling av egen fagfordypningsoppgave

Studenten følger praksisveilederens ordinære arbeidstid på praksisstedet, noe som kan innebære turnusarbeid. For studenten vil ordinær arbeidstid i praksis sammen med studietid utgjøre en forventet arbeidsmengde på 40 timer per uke.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Karakterskala:
Skriftlig oppgave 5/10 Bestått – Ikke bestått
Praksisvurdering 5/10 Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Registrert deltakelse i minimum 90% av timeplanfestet campus- og praksisundervisning i emnet.

Mer info om vurderingsform oppgave

Individuell skriftlig fagfordypningsoppgave som er relevant for praksisfeltet studenten befinner seg i. Søknader om å skrive to sammen, med faglig begrunnelse, behandles av emneleder og studieprogramleder.

Kontinuasjonseksamen

Hvis deleksamen "Individuell skriftlig fagfordypningsoppgave" vurderes til ikke bestått, vil det arrangeres kontinuasjonseksamen.

Ikke bestått praksisperiode medfører endret studieprogresjon og overflytting til neste kull. Antall forsøk i praksis reguleres av forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 31.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: ERG-2620
  • Tidligere år og semester for dette emnet