høst 2024
ERG-2110 Ungdoms helse, deltakelse og tilhørighet - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved ERGOTER, Bachelor i ergoterapi, og emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

ERG-1100 Menneske i aktivitet, ERG-1110 Introduksjon i ergoterapi. Praksisstudier 1

Innhold

Emnet retter fokus mot tema som er av betydning for ungdoms utvikling, deltakelse i aktivitet, og tilhørighet til jevngamle, familie, omsorgspersoner, kultur og samfunnet. Studentene tilegner seg kunnskap om sammenheng mellom ungdoms utvikling, aktivitetsengasjement-/deltakelse og helse, samt hvordan ergoterapeutisk intervensjon og deltakelse i meningsfull aktivitet kan bidra til tilfriskning og bedret livskvalitet.

Sentralt i emnet står tilegnelse av relasjonell og terapeutisk kompetanse, noe som forutsetter etisk refleksjon. Utvikling av terapeutisk kompetanse innebærer forståelse av forhold mellom prosess og produkt, evne til observasjon, kommunikasjon, oppmerksomhet og kritisk refleksjon over egen innsats. Ferdigheter i instruksjon, veiledning og konflikthandtering oppøves. Studentene skal gjennom praktisk arbeid utforske betydning av kreativitet. De anvender gruppedynamiske prinsipper, utøver og utforsker terapeutisk kompetanse og lederskap i gruppe gjennom aktiv deltakelse i kreative verksteder.


Hva lærer du

Kunnskap

  • Forklarer hvordan ungdom utvikler seg gjennom pubertet. Dette inkluderer:

    • Fysisk utvikling
    • Emosjonsutvikling
    • Personlighetsutvikling
    • Identitetsutvikling
  • Har kunnskap om hverdagslivets aktiviteters betydning for læring, identitet, inkludering og livskvalitet.
  • Har kunnskap om forhold som bidrar til at ungdom sikres likeverdige tjenester. Dette omhandler:

    • likestilling og ikke-diskriminering
    • Inkludering uavhengig av funksjonsnedsettelse, etnisitet, kjønn, seksuell orientering og kjønnsidentitet
  • Gjør rede for aktivitetsproblem som kan oppstå på grunn av helsemessige, kulturelle og sosiale forhold. Dette inkluderer:

    • Psykososial og psykisk helse
    • Urfolk, minoriteter og subkulturer
    • Omsorgssvikt, utestenging og mobbing
  • Forklarer terapeutiske dimensjoner i ledelse av grupper.
  • Kan drøfte hvordan ergoterapeutiske og kreative metoder kan fremme aktivitet og deltakelse.
  • Kan forklare Intentional relationship model (IRM).
  • Har innsikt i og kan reflektere over den betydning digitalisering har for ungdoms helse, aktivitet og deltakelse.

    • Sosiale medier
    • Gaming

Ferdigheter

  • Utviser kompetanse i å planlegge, lede, avslutte og evaluere grupper i ergoterapi.
  • Utviser oppmerksomhet på sammenhengen mellom terapeutisk kompetanse og gruppedynamikk.
  • Utprøver relevante ergoterapeutiske metoder knyttet til observasjon av kommunikasjon og samhandling.
  • Anvender aktivitets- og virksomhetsanalyse gjennom kartlegging og intervensjoner.
  • Anvender kunnskap om å tilpasse aktiviteter for å utvikle eller vedlikeholde ferdigheter, aktivitetsvaner og aktivitetsroller.
  • Kan planlegge og tilrettelegge for at ungdom med psykososiale helseutfordringer kan delta i meningsfulle og verdsatte aktiviteter.
  • Kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge dette opp systematisk. Dette inkluderer:

    • Kognitiv terapi
    • Forebygging av selvmord

Generell Kompetanse

  • Bidrar aktivt til egen og medstudentens læringsprosess ved å

    • Identifisere, reflektere over og evaluere egen, medstudenters og gruppens utvikling
    • Delta aktivt i egenstudier, basisgruppearbeid og kreative verksted
    • Identifisere mulige utfordringer i disse prosesser
  • Kan anvende terapeutisk og etisk kompetanse i møtet med personer som er i lærings - mestrings- og endringsprosesser. Dette inkluderer:

    • Kontaktetablering og kommunikasjon med ungdom.
    • Ivaretagelse av ungdoms og pårørendes erfaringskompetanse og medvirkning
    • Terapeutisk samhandling med fokus på perspektivtaking og narrativer

Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Emnet starter høstsemesteret andre studieår. Forventet arbeidsmengde er 40 timer studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, samarbeid med medstudenter og selvstudier.

Emnet har varierte studentaktive læringsformer:

  • Campusbasert undervisning
  • Ferdighetstrening
  • Gruppebaserte læringsaktiviteter med:
  • Kreativt verksted
  • Studentundervisning og hverandrevurdering
  • Basisgruppearbeid

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 40 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Gruppearbeid Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk oppmøte Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Obligatorisk aktivitet:

  • Delta i kreativt verksted ved å: A: Planlegge og lede en gruppe*. og B: Delta i grupper ledet av medstudenter*
  • Registrert deltakelse i min. 80% av timeplanfestet undervisning.

* Antall studenter i hver gruppe og antall gruppedeltakelser avhenger av antall studenter i kullet. Nærmere angivelse av antall avklares ved oppstart av emnet.


Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: ERG-2110
  • Tidligere år og semester for dette emnet