vår 2025
BVE-1614 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet - 30 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern. Emnet kan ikke tas som enkeltemne

Obligatorisk forkunnskapskrav

BVE-1611 Introduksjon til barnevernfeltet, BVE-1612 Forebyggende barnevernsfaglig arbeid og praksis, BVE-1613 Barnevernsfaglig arbeid med barn, unge og familier

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1114 Beslutninger og dilemmaer i barnevernet 30 stp

Innhold

Emnet gir innsikt i beslutninger og dilemmaer i sosialfaglig arbeid.

Emnet gir kunnskap om skjønnsutøvelse, saksbehandling og beslutningsprosesser i sosialt arbeid. Videre vil emnet omhandle prinsipper om sosial rettferdighet, kollektivt ansvar og menneskerettigheter.

Emnet vektlegger etisk og kritisk refleksjon rundt maktutøvelse.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

• har bred kunnskap om barn og familiers deltakelse, medvirkning og medbestemmelse.

• har bred kunnskap om relevant norsk og internasjonal rett innen barnevernsfeltet, med særskilt fokus på FNs barnekonvensjon art. 3, 12 og 30.

• har kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges.

• har kunnskap om skjønnsutøvelse og saksbehandling som fremmer et likeverdig tjenestetilbud.

• har kunnskap om barnevernsfaglige beslutningsprosesser.

• har kunnskap om tilnærminger som fremmer barn og familiers innflytelse, deltakelse og representasjon.

• har kunnskap om maktstrukturer og maktutøvelse i barnevernfaglig arbeid.

• har kunnskap om relasjoner og samarbeid som fremmer deltakelse og myndiggjøring.

• kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser.

Ferdigheter

Studenten

• kan anvende barnevernfaglig kunnskap i tilnærminger som fremmer forsvarlighet og rettferdighet.

• kan inngå i arbeidsprosesser som fremmer myndiggjøring og deltakelse.

• har innsikt i beslutningsprosesser i barnevernsfaglig arbeid.

• kan anvende faglig kunnskap for å undersøke, iverksette, følge opp og evaluere tiltak knyttet til omsorgssituasjonen.

• kan anvende aktuelle metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking.

• kan reflektere over barnevernspedagogens handlingsrom og muligheter.

• kan reflektere over hvordan kunnskap kan anvendes på nye områder og bidra til nytenkning og innovasjon.

• kan identifisere uttrykk for maktanvendelse i profesjonsutøvelsen.

Generell kompetanse

Studenten

• har bred innsikt i komplekse, barnevernsfaglige dilemmaer og beslutningsprosesser.

• kan anvende faglig kunnskap i tilnærminger og metoder i barnevernsfaglig arbeid.

• har innsikt i og kan reflektere kritisk over profesjonsrollen og yrkesutøvelsen i møte med institusjonelle og politiske rammer.


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningen foregår hovedsakelig på norsk. Noe av undervisningen kan bli gitt på annet skandinavisk språk eller på engelsk. Eksamensspråket er norsk.

Undervisning

  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer
  • gruppearbeid

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 30 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav 1 Godkjent – ikke godkjent
Nærværskrav Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

For å få godkjent arbeidskrav "Nærværskrav" kreves minimum 70% nærvær på all undervisningsaktivitet.

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet
  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BVE-1614
  • Tidligere år og semester for dette emnet