høst
2025
BLU-2016 Småbarnspedagogikk - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Innhold
Emnet fokuserer på:
- barnehagelærerens rolle som leder av 0-3-åringers leke- og læringsprosesser.
- et relasjonelt perspektiv på barns medvirknings- og danningsprosesser.
- betydningen av fysiske omgivelser for de yngste barnas utvikling.
- dramafaglig tilnærming i det pedagogiske arbeidet.
- pedagogisk grunnsyn som styrende for pedagogisk praksis.
- foreldresamarbeid med barnets beste som mål.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter som tidligere har fullført barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten ha kunnskap om:
- pedagogisk ledelse, med særlig vekt på kvalitet i omsorg, relasjoner og tilknytning
- barnehagelærerens rolle i dialog og samspill med barn, foresatte og medarbeidere
- bruk av dramapedagogisk arbeid sammen med de yngste barna
- de sosiale og fysiske omgivelsers betydning for barns utvikling
- foreldresamarbeid og foreldremedvirkning
Ferdigheter
Studenten kan:
- se og tolke små barns kroppslige og verbale uttrykk, og la uttrykkene få betydning for pedagogisk praksis
- ta i bruk spontanitet og improvisasjon i lek og læringsprosesser med de yngste barna
- anvende dramafaglige virkemidler i samspill med små barn
- analysere og reflektere over pedagogiske programmer og verktøy i lys av pedagogiske retninger
- inngå i et samarbeid med foresatte
Generell kompetanse:
Studenten:
- kan initiere og opprettholde lærings- og utviklingsprosesser i barnehagen, både blant barn og medarbeidere
- kan forholde seg kritisk reflekterende til egen, medarbeideres og barnehagens verdier og praksis
- har en etisk bevissthet i møte med de yngste barna og deres omsorgspersoner
- har et reflektert og kritisk forhold til pedagogiske programmer og verktøy
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 35 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Praksis | Godkjent – ikke godkjent | |
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | |
Skriftlig oppgave i gruppe | Godkjent – ikke godkjent | |
Muntlig framlegg | Godkjent – ikke godkjent | |
Skriftlig oppgave | Godkjent – ikke godkjent | |
Problemstilling | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer i begynnelsen av første praksisuke, og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer)
- bestått praksis i emnet
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- planlegge, lede og gjennomføre dramapedagogisk arbeid knyttet til 2-3 aktiviteter sammen med barn i alder 0-3 år. Plan/forberedelse og evaluering skriftliggjøres
- en reflekterende samtale der studentens læring og erfaring fra det dramapedagogiske arbeidet er tema. Studenten har et hovedansvar for å forberede samtalen
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- en skriftlig fagtekst (ca. 1500 ord) knyttet til utdyping av/refleksjon omkring ett eller flere relevante begreper satt inn i en dramapedagogisk kontekst (i gruppe på tre studenter)
- et individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i dramapedagogisk arbeid i praksis hvor utvalgte erfaringer belyses teoretisk (ca. 10 minutter)
- en skriftlig, individuell fagtekst med utgangspunkt i refleksjoner knyttet til en dokumentasjon eller et faglig tema (2000-3000 ord). Som forarbeid til arbeidskravet skal studenten presentere et muntlig fremlegg til diskusjon og respons i gruppe
- eksamensgruppene skal levere inn en problemstilling til veiledning. Hver gruppe består av 4 studenter og gruppene trekkes. Problemstillingen må godkjennes av veileder i forkant av eksamen og den må handle om et valgt tema innenfor emnet Småbarnspedagogikk.
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- en didaktisk oppgave knyttet til tidligere praksiserfaring på om lag 1500 ord
Mer info om vurderingsform muntlig eksamen
Eksamen arrangeres som en konferanse. Hver eksamensgruppe utvikler en problemstilling for valgt tematikk for eksamen. Gruppene får oppgitt tidspunkt for sin presentasjon (20 minutter) og tidspunkt for påfølgende muntlig høring (15 minutter). Den muntlige høringen foregår gruppevis. Det er forventet at studentene stiller som publikum for de øvrige gruppene under deres presentasjon. Det gis individuell karakter.- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BLU-2016
- Ekstra informasjon
Samlingsuker:
Uke 33 (mandag-onsdag). Ukene 34, 37, 41 og 47 (mandag- fredag).
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet