høst
2024
HEL-0700 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag. - 10 stp
Emnetype
Emnet inngår i første år på bachelorprogrammene for bioingeniør, ergoterapi, ernæring, farmasi, fysioterapi, paramedisin, profesjonsstudiet i psykologi, radiografi, sykepleie, tannpleie og vernepleie.
Studenter på emnet MED-1501 (førsteårsemnet for medisin) og ODO-1004 (førsteårsemnet for tannlegeutdanningen) gjennomfører arbeidskrav 1 og 2 i HEL-0700, men tar ikke avsluttende eksamen i emnet.
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
FELLES-1B Samarbeid i helsetjenesten - Felles innholdsdel 1 10 stpFELLES-1E Samarbeid i helsetjenesten - Felles innholdsdel 1 10 stp
FELLES-1F Samarbeid i helsetjenesten - Felles innholdsdel 1 10 stp
FELLES-1R Samarbeid i helsetjenesten - Felles innholdsdel 1 10 stp
FELLES-1T Samarbeid i helsetjenesten - Felles innholdsdel 1 10 stp
HEL-0710 Examen facultatum Idrett 4 stp
HEL-0720 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag. 10 stp
FELLES-1S Samarbeid i helsetjenesten - Felles innholdsdel 1 6 stp
HEL-0730 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag - Hammerfest 10 stp
HELSEINTRO Felles introduksjonskurs for helseutdanningene 5 stp
HEL-0750 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag 10 stp
HEL-0760 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag - Narvik Sykepleie 10 stp
HEL-0745 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse – og sosialfag 10 stp
Hva lærer du
Kunnskap
- Du kan beskrive hvordan det norske helse- og velferdssystemet er organisert og hvordan oppgavefordelingen er i grove trekk.
- Du kan beskrive hvordan inkludering, likestilling, ikke-diskriminering og retten til likeverdige tjenester er av betydning for alle grupper i samfunnet,
- Du kjenner samers rettigheter til likeverdige helse- og velferdstjenester, og har kunnskap om og forståelse for samenes status som urfolk.
- Du kan gi eksempler på innovasjon, nytenkning og fleksibilitet i helse- og velferdssystemet.
- Du kan forklare betydningen tverrprofesjonell samhandling kan ha for brukere av helse- og velferdstjenester.
- Du kan gjøre rede for grunnleggende etiske teorier og begreper og kan beskrive sentrale aspekter ved kommunikasjon i møter mellom mennesker i helse- og velferdssystemet.
- Du kan beskrive hva som kjennetegner pålitelige vitenskapelige kilder i helsefagene.
Ferdigheter
- Du kan diskutere egen relasjons- og kommunikasjonskompetanse og ulike roller som inngår i tverrfaglig samhandling.
- Du kan bidra med egen og anerkjenne andres kunnskap og kompetanse i løsning av samarbeidsprosjekter i grupper.
- Du kan anvende etiske teorier og begreper opp mot konkrete problemstillinger.
- Du kan gjennomføre litteratursøk og finne frem til relevante vitenskapelige artikler.
- Du kan oppgi kilder i tekst og sette opp referanseliste i henhold til gitt referansesystem.
- Du kan anvende effektive læringsteknikker
Generell kompetanse
- Du kan reflektere over hvilke former for felles kompetanse som kreves av profesjonsutøvere i helse- og velferdssystemet.
- Du kan reflektere over hvordan egne verdier, kulturell bakgrunn og måte å kommunisere på påvirker møter med pasienter, brukere, pårørende og annet helsepersonell.
- Du kan formidle fagstoff på en tydelig og strukturert måte, skriftlig og muntlig.
- Du kan planlegge for effektiv læring
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Oppgave | 29.11.2024 14:00 (Innlevering) | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Gruppemøter og muntlig presentasjon | Godkjent – ikke godkjent | |
Skriftlig oppgave | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: HEL-0700
- Ansvarlig enhet
- Det helsevitenskapelige fakultet
- Tidligere år og semester for dette emnet