
Workshopleder: Katrine Wennevold, Universitetslektor ISM, UiT
Innhold
Hva tester eksamen hos oss? På hvilket nivå tester vi studentene? Underviser vi for læring eller for eksamen? Hvor mye ressurser bruker vi på å avvikle eksamen? Harlen (2007) foreslår et rammeverk for å evaluere eksamensformene i en utdanning. I denne workshopen skal vi gå gjennom hvordan man systematisk kan evaluere eksamen, både for et enkelt kurs og for et helt studieprogram.
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført workshop forventes deltakerne å:
Gjennomføring
Gjennomgang og diskusjon av begreper.Øvelser i plenum.
Følg workshop 1 «Evaluering av eksamen» på Skype for Business.
Harlen, W. (2007). Criteria for evaluating systems for student assessment. Studies in Educational Evaluation, 33(1), 15-28.
Workshopleder Tove I Dahl, Professor Institutt for psykologi, IPS, UiT
Innhold
Bestått/Ikke bestått eller bokstavkarakter: Hva er de, og hvilken relevans har det for hvordan et emne utformes og gjennomføres? For å svare på spørsmålet starter vi med en kort innføring i forskjellen mellom de to vurderingsformene og hva det betyr det for emnebeskrivelsen, undervisningen og veiledning av studentene mot eksamen, samt sensorarbeidet deretter.
Forventet læringsutbytte
Etter en innføring i temaet og en kort hands-on workshop forventes deltakerne å kunne:
Gjennomføring
Deltakere vil ta ett og samme enkeltemne og skrive ferdig et utkast til en emnebeskrivelse for enten en bestått/ikke bestått versjon av emnet eller en bokstavkarakter versjon av emnet.
Vi avslutter med å sammenligne likhetene og forskjellene. Så diskuterer hva typen karakter kan bety for emnets innhold og hvorfor, og hvordan vi kan best forberede både studenter, lærere og sensorer til å jobbe målrettet mot den endelige karakteren satt.
NB! For å effektivisere workshopdelen, ta med skrivebrett eller PC med internetttilkobling.
Workshopledere: Camilla Lauritzen, Førsteamanuensis RKBU Nord, Svein Arild Vis, Førsteamanuensis RKBU Nord og Odd Fyhn, Førstelektor RKBU, UiT
Innhold
På mange måter er det enklere å vurdere om en student har tilegnet seg akademiske ferdigheter enn mer profesjonsspesifikke og praktiske ferdigheter. I mange av utdanningene på Helsefak skal vi som er lærere utvikle spesifikke ferdigheter hos våre studenter. Men hvordan kan vi vurdere om de faktisk oppnår den riktige kompetansen? For eksempel: Hvordan kan vi vurdere om våre studenter blir bedre i å samtale med pasienter eller pårørende?
Et godt verktøy for å få til både læring og vurdering er å bruke video. Man kan filme en aktivitet, og vurdere om man lykkes eller ei med det som er læringsmålet. Deretter kan man analysere hvorfor man lykkes eller ei.
I denne workshoppen skal vi vise en konkret måte å bruke video på og prøve ut måter å jobbe analytisk med det vi ser på skjermen.
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomføring forventes det at deltakerne kjenner til:
- Hvordan det er mulig å bruke video som verktøy i vurdering
- Hvordan man kan jobbe analytisk med innholdet i videoen
Gjennomføring
- Innledning
- Øvelse som vi filmer og ser på skjermen i fellesskap
- Analyse og vurdering av videoen
Følg workshop 3 «Video som verktøy for læring og vurdering» på Skype for Business.
Workshopleder: Torstein Låg, Førstebibliotekar, Psykologi- og jusbiblioteket, UiT
Innhold
God undervisning hjelper studentene gjøre det studentene må gjøre for å lære det vi mener de skal lære. Fra et studentperspektiv er god undervisning kanskje først og fremst det som hjelper dem få et godt resultat på eksamener/vurderinger. Dersom studentenes oppfatning av hva vurderingen måler ikke samsvarer med de formulerte læringsutbyttene, så er det lite sannsynlig at de vil bruke tid på aktiviteter som understøtter læring av disse. Hvordan lager vi vurderinger (og læringsaktiviteter) som treffer læringsutbyttene? I denne workshopen skal vil øve litt på det.
Ta med en læringsutbyttebeskrivelse fra et emne du underviser. Det kan være et utbytte du sliter med å finne god vurdering til, eller et du er stolt av hvordan du vurderer. Vi legger medbrakte læringsutbyttene i en digital "hatt", og trekker noen som blir gjenstand for gruppearbeid. Gruppene skal foreslå og begrunne vurderinger (og undervisningsaktiviteter) til de utvalgte læringsutbyttene.
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført workshop/gruppearbeid forventes deltakerne å kunne:
Gjennomføring
Workshopledere: Nora MacLaren, rådgiver og IT-tjenesteformidler ved Seksjon for digitale utdanningstjenester, UiT og Kine Dørum, førsteamanuensis ved Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result), UiT
Innhold
Digitale læringsformer og digital teknologi er en del av hverdagen ved universitetet. Med det som bakteppe bør vi reflektere rundt underveisvurderinger og de muligheter teknologien gir oss.
Overgangen fra Fronter til Canvas gir oss en sjanse til å tenke over hva vi kan ta med oss videre, hva vi kan søke av nye muligheter og hva som kan tilpasses eller moderniseres. I workshopen vil vi legge opp til teknisk inspirasjon om vurderingsmuligheter i Canvas. Vi vil også forsøke å skape refleksjon omkring underveisvurdering og pedagogisk tilnærming.
Læringsutbytte
Refleksjon over ulike underveis vurderingsformer; den pedagogiske tilnærmingen og tekniske muligheter i Canvas.
Gjennomføring
Følg workshop 5 «Vurdering i Canvas - hva kan DU skape?» på Skype for Business.
Workshopledere: Bente Norbye, Dosent IHO, UiT og Anita Gudmundsen, Stipendiat IHO, UiT
Innhold
Siden 2014 har vi ved profesjonsutdanningene prøvd ut ulike modeller for tverrprofesjonell samarbeidslæring gjennom små og litt større pilotprosjekter. Prosjektene har vært gjennomført som samarbeid mellom ulike profesjonsutdanninger, både gjennom simulering og i klinisk praksis i helsetjenester i vårt praksisområde.
Praksisstedene har vært knyttet til spesialisthelsetjenester ved UNN – sengeposter, i sykehusavdelinger, og i poliklinikk. I kommunehelsetjenester, både i institusjon og i hjemmebaserte tjenester. Studentpraksis har vært alt fra kortere møter på en dag til to ukers lengde. Studentene har i samarbeid arbeidet med barn, eldre med kompliserte forløp, pasienter med smerteproblematikk og medikamentell behandling, og pasientens aktuelle situasjon og problemområder har vært aktuelt fokus for læring.
Gjennomføring
Vi inviterer alle interesserte til å ha en åpen diskusjon om hvilke vurderingsformer vi kan ta i bruk som synliggjør studentenes arbeid i samarbeid med medstudenter.
Workshopledere: Gøril Eide Flaten , Professor IFA, Terkel Hansen, Førsteamanuensis IFA, Eirik André Lindeløff Rustad, student IFA, Åshild Odden Miland, Førstelektor IMB og Gaute Martin Hansen, Førstelektor UiT
Innhold
Lab-øvelser er en viktig og mye brukt undervisningsmetode for innøving av ferdigheter og kunnskap innen mange fag på helsefakultetet, spesielt i medisinske basalfag/biomedisinske fag og farmasi. Vi vil i denne workshopen fokusere på ulike måter vi kan bruke tester og andre former for vurdering for å sikre et godt og varig læringsutbytte for studentene i labøvelser. Sentrale utfordringer er:
Forventet læringsutbytte
Utveksling av erfaringer, og utvikling av nye ideer for bruk av vurdering for å sikre godt læringsutbytte for studentene i lab-øvelser. Skape nettverk på tvers av institutt- og faggrenser.
Gjennomføring