Valget i Russland – hva handler det om?

Panelsamtale om valget i Russland

Foto: Maxim Shemetov/Reuters

Vladimir Putin har sittet på toppen av russisk politikk i 24 år. I 2020 endret han grunnloven slik at han kan fortsette som president fram til 2036. De siste årene har Putin ført Russland i skarpt autoritær retning, med harde represjoner mot sivilsamfunn og totalt statlig mediemonopol. Samtidig fører Russland en angrepskrig mot Ukraina, og presidentvalget avholdes også de russiskokkuperte regionene øst og sør i Ukraina. Hvordan preger det kommende valget Russland, og hva kan opposisjonslederen Aleksej Navalnyjs død i en straffekoloni i Vest-Sibir komme til å bety framover?

Velkommen til panelsamtale, hvor disse spørsmålene vil diskuteres av Helene Skjeggestad (utenriksreporter, Aftenposten), Tore Nesset (professor i russisk språk, UiT), Georgii Tsjentemirov (russisk eksiljournalist, The Independent Barents Observer) og Kari Aga Myklebost (professor i russisk historie, UiT).

Samtalen modereres av Gøril Johansen fra ProTromsø.

NÅR: Torsdag 29 Februar, kl 18.00

HVOR: Skarven, Tromsø