Illustrasjons-/bannerbilde for Vin&viten | Boklansering: Asbjørn Jaklin og Ingar S. Kolloen - historier fra 2. verdenskrig
Foto Jaklin: Kari Holte // Foto Kolloen: Morten Brun

Forfatterduoen Asbjørn Jaklin og Ingar S. Kolloen kommer høsten 2023 ut med nye bøker om andre verdenskrig. Onsdag 15. november kl. 19 besøker de Norges arktiske universitetsmuseum.

Bøkene "Churchill: besatt av Norge" og "Hvis vi overlever" har begge tema 2. verdenskrig, men belyser tematikken fra ulike sider. Asbjørn Jaklin har gjort et dypdykk inn i kjente og ukjente sider av krigshistorien gjennom den fascinerende personen Winston Churchill. Ingar S. Kolloens tredje bind i storverket Under krigen tar for seg de dramatiske og avgjørende siste månedene av krigen i Norge, og skildrer de voldsomme prøvelsene sivilbefolkinga stod i. Du kan lese mer om begge bøkene lenger ned.

Jaklin og Kolloen vil fortelle om bøkene før de skal samtale med de fagansvarlige bak utstillinga "Hvem er du når verden brenner?", Stian Bones og Marianne Neerland Soleim. Utstillinga ble åpnet høsten 2022 og handler om siviles dilemma under andre verdenskrig i Nord-Norge.

Det blir boksalg og mulighet for å snakke med forfattere og forskere. Du kan også se i utstillinga «Hvem er du når verden brenner?», og kafé Rotunden er åpen hele kvelden.

Dørene åpner kl. 18:00, arrangementet starter kl. 19:00.
Inngang: kr. 50,- / studenter gratis

-----------------------------

"Churchill: besatt av Norge" – Asbjørn Jaklin
Forfatteren som nå medvirker i NRKs dokumentarserie «De siste dødsdømte», og som står bak “Flukten med Norges Gull” og “Kampen om Narvik”, har gjort et dypdykk inn i kjente og ukjente sider av krigshistorien gjennom den fascinerende personen Winston Churchill. Boka beskriver Churchills arbeidsvaner og døgnrytme, egoisme og handlekraft, taleferdigheter og vittigheter, alkoholkonsum og eventuelle psykiske sykdom.

"Bare synet av et kart over Norge satte ham i gang", skrev en av Winston Churchills nærmeste militære rådgivere i dagboka si. Hjertesukket ble notert etter flere dagers diskusjon med Churchill som ville ha en militær offensiv i Norge. Både før, og etter, det tyske angrepet på Norge 9. april 1940 ivret Churchill for en landgang på norskekysten.

"Churchill: bestatt av Norge" handler om Churchills fascinasjon og opptatthet av Norge under hele krigen, og langt mer enn hva som tidligere har vært kjent.

"Hvis vi overlever" –  Ingar S. Kolloen
Hvis vi overlever er tredje bindet i storverket Under krigen. Her møter vi mange av de samme personene, og nye, gjennom 1943, 1944 og inn mot krigens slutt. Titusener av nordmenn hadde sine nærmeste i fengsler og konsentrasjonsleirer, der fangene skulle arbeide seg til døde. Men, undergrunnskampen fortsatte stadig voldsommere med sabotasjeaksjoner og Gestapo-opprullinger. Ingen kunne føle seg trygge noen steder verken til sjøs eller på land. Allierte bombefly bommet og feilet, om og om igjen, og drepte mange hundre sivile, til og med skolebarn. I Finnmark og Nord-Troms sprengte og brente tyskerne alt bak seg.

Titusener gjemte seg i huler den siste krigsvinteren og ventet på hjelp – som ikke kom … Og hva om de 350 000 tyske soldatene i Norge ikke ville overgi seg?
Alt som fortelles i Under krigen-serien er sant. Alt har skjedd. Og det samme skjer igjen og igjen, i Afrika, i Asia – og nå også på ny i Europa.
Når: 15.11.23 kl 19.00–21.00
Hvor: Norges arktiske universitetsmuseum