UiT inviterer til lyttedugnad: "Vi lytter!"

I forbindelse med at Sannhets- og Forsoningskommisjonen legger fram sin rapport den 1. juni, inviterer UiT ansatte og studenter til lyttedugnaden "Vi lytter!".

Sannhets- og forsoningskommisjonen ble satt ned av Stortinget for å granske fornorskingen og uretten overfor samer, kvener og skogfinner, og for å foreslå tiltak som kan bidra til forsoning.

Kommisjonen leverer sin rapport til Stortinget 1. juni klokken 12.00.

Fra klokka 13:00 samme dag og de neste 35 timene blir hele rapporten lest høyt fra Nationaltheatrets hovedscene og sendt direkte på NRK, i et samarbeid mellom Nationaltheatret, Kväänteatteri og Festspillene i Bergen.

UiT ønsker å bidra til at både studenter og ansatte gis mulighet til å følge opplesningen av rapporten. Det vil derfor bli etablert møteplasser for lytting og lagt til rette for å strømme NRK-sendingen ved alle våre campus og studiesteder.

Ved våre campus i Tromsø, Alta, Harstad og Narvik vil det i tillegg til lokale lytteposter være mulig å følge strømmingen fra kl. 12:00 – 15:15 i Ardna (Tromsø), Tamsøy (Alta), i Harstad i foajeen og E 1700 ved kantina i Narvik. Den 2. juni kan du følge strømmingen mellom 08.15 og 15.15 de samme stedene.

– UiT skal ta godt imot disse stemmene og historiene som blir kjent gjennom rapporten. Vi oppfordrer derfor studenter og ansatte til å bruke tid på lytting gjennom dagen, sier rektor Dag Rune Olsen.

Et enormt viktig arbeid legges fram 1. juni

I samarbeid med Samskipnaden vil det også bli servert kvensk og samisk mat i våre kantiner denne dagen.

Starter: 01.06.23 kl 12.00
Slutter: 02.06.23 kl 23.00