Æresdoktorkreering av Gro Harlem Brundtland

Gro Harlem Brundtland er utnevnt til æresdoktor ved UiT Norges arktiske universitet.

Gro Harlem Brundtland er utnevnt til æresdoktor ved UiT.
Gro Harlem Brundtland er utnevnt til æresdoktor ved UiT. Foto: Janne Møller-Hansen/VG/NTB. Grafikk: Torger Grytå/UiT

Æresdoktorkreeringen vil foregå i Oslo onsdag 26. mai kl. 12. Husebekk møter Brundtland og rap-artisten Musti. Artisten har dedisert en egen sang til Brundtland som er hennes politiske idol. Seremonien strømmes og kan følges via denne lenken.

Begrunnelsen for utnevningen av Brundtland er hennes langvarige politiske og vitenskapelige virke, preget av en kunnskapsbasert tilnærming til de store samfunnsspørsmålene, nasjonalt og internasjonalt.

Brundtland var Norges første kvinnelige statsminister og har også vært miljøvernminister og leder og nestleder for Arbeiderpartiet. Internasjonalt er hun best kjent for å ha vært leder for Verdenskommisjonen for miljø og utvikling (1983–87), som blant annet gjorde begrepet bærekraftig utvikling kjent. Hun var leder for Verdens helseorganisasjon (WHO) fra 1998 til 2003.

Les om tidligere æresdoktorer ved UiT her!

Når: 26.05.21 kl 12.00–12.30
Hvor: Digitalt