UiT og Festspillene i Nord-Norge / UiT and the Arctic Arts Festival: Institutt for natur og kunst

UiT Norges arktiske universitet er en sentral samarbeidspartner for Festspillene i NN, og i UiTs jubileumsår samarbeider vi om en rekke ulike arrangementer under festivalen.

Institutt for natur og kunst eksisterer ikke til vanlig, men oppstår som et utstillingsprosjekt som tøyer grensene for hva en utstilling kan være. Galleri Nord-Norge gjøres om til et laboratorium der kunstnere og forskere samarbeider om kunst- og forskningsprosjekter. Ved å invitere hverandre og publikum inn i arbeidsprosessen åpner Institutt for natur og kunst opp for diskusjoner på tvers av etablerte disipliner, og forholdet mellom kunst, forskning, verk og publikum settes på spill.

I perioden 23. - 30. juni vil det være daglige arrangement koblet opp mot utstillingens:

Lørdag 30.juni:

Kl. 1330 Kunsthistorisk foredrag: En alternativ verden? Dyr og natur i Herleik Kristiansens bilder

Foredrag med kunsthistoriker Ingeborg Høvik fra forskergruppen WONA (Worlding Northern Art) som undersøker hvordan kunst og forskning på kunst er med på å skape nord som ulike verdener.

Høvik er førsteamanuensis i kunsthistorie ved UiT Norges arktiske universitet og forsker europeisk og nordamerikansk kunst og visuell kultur i det lange 1800-tallet. For tiden arbeider hun med et nytt prosjekt der Herleik Kristiansens kunst er sentral.

Kl. 1630 Kunstnersamtale:  Silje Figenschou Thoresen og kunsthistoriker Hanne Hammer Stien

Kunstner Silje Figenschou Thoresen snakker med Hanne Hammer Stien om kunstprosjektet hun presenterer på Institutt for natur og kunst.

Thoresen arbeider blant annet med tegning som uttrykk hvor hun tar utgangspunkt i arkeologiske kart som viser til samisk bosetting

Kl. 1900 The end of the world as we know it

En multimedial samtale mellom mikroorganismer og kunstnerne Arne Skaug Olsen og Anders Dahl Monsen.

Olsen er ansatt som førsteamanuensis på Kunstakademiet i Tromsø ved UiT Norges arktiske universitet og forsker på mikrobiologiske prosesser i kunstsammenheng. Monsen arbeider med samme tematikk og driver blant annet et eget mirkonryggeri på Kunstnernes Hus i Oslo. Et av spørsmålene Olsen og Monsen stiller seg i prosjektet de arbeider med i Institutt for natur og kunst er om det er mulig at mikroorganismer har politisk vilje.

Se hele programmet til Festspillene her!

Les mer om 50-årsjubileet her!

--------------------------------------

The Arctic Arts Festival believes in northern art, and has ambitions to become the world’s most important art festival for circumpolar areas.

UiT the Arctic University of Norway collaborates with the Arctic Arts Festival on various events during the festival.

Når: 30.06.18 kl 11.00–00.00
Hvor: Galleri Nord-Norge