Vær med å forme framtidas digitaliserte utdanning

Hjelp oss å se hvordan en digitalisert utdanningshverdag kan være! Har du gode tanker om hvordan teknologi kan brukes til å gjøre utdanningene våre bedre, så kom på workshop og del dem med oss! Vi trenger gode innspill fra deg som har erfaring som underviser, student eller studieadministrator, eller bare er veldig opptatt av å gjøre UiT bedre.

Universitetsstyret har vedtatt en digitaliseringsstrategi. 

Den følger samme inndeling som Drivkraft i nord, universitets strategi mot 2020. Det er satt ned to utvalg som ser på digitalisering av hhv. forskning og utdanning, men vi ønsker at flere gode krefter

Vi tenger hjelp til å implementere denne og ønsker at alle som er interessert i digitalisering av utdanningsaktiviteten vår blir med oss for å bidra til å finne de gode tiltakene som bør prioriteres de neste tre årene.

Agenda for dagen

08:30 – Kaffe og frukt

09:00 – Kort introduksjon til dagens oppgaver og hva et digitalt øyeblikk kan være

09:15 – Et godt eksempel: "Nettbasert tjuvstart på studiene" - Professor Lena Lauritsen Bendiksen

09:45 – Gruppearbeid

11:00 – Gruppene presenterer sine funn kort

11:30 – Slutt

Arbeidsmåte

Hvordan vil utdanningene våre være når vi har nådd målene i digitaliseringsstrategien? Hva vil kjennetegne den gode utdanningen i 2020? Hvordan kan teknologi øke utdanningskvaliteten og bidra til at UiT blir et bedre universitet? Vi trenger gode innspill for å finne en retning i arbeidet med digitaliseiring av undervisning.

Som et verktøy for å få frem de gode ideene ønsker vi å samle så mange som mulig konkrete situasjoner der bruk av digitale verktøy gjør utdanningen vår bedre. Et digitalt øyeblikk er en situasjon der en underviser eller student bruker digitale verktøy til å gjøre en bedre jobb. Det er godt mulig at øyeblikkene ikke vil være realiserbare med dagens teknologi, men man kan se for seg at det vil være mulig en gang i fremtiden (den nære, ikke den helt fjerne)

Ett slikt eksempel kan være:

  • Finn forbereder neste dags undervisning i faget «Grunnkurs i eksperimentell fysikk»
  • Han spiller inn en video der han forklarer de mest grunnleggende prinsipper for hvordan et oscilloskop fungerer
  • Han bruker en database med ideer til studentøvinger til å lage en eksperimentsamling til studentene som de kan gjøre i det virtuelle laboratoriet som ligger i LMSet
  • Han oppfordrer studentene til å analysere resultatene av øvingene og presentere dem for hverandre
  • Én student har en spesielt spennende måte å kombinere video fra eksperimentet med en spesielt god beskrivelse av hva hun har lært
  • Finn gir henne en ekstra stjerne for dette, og velger å bruke hennes eksempel som utgangspunkt for gjennomgang i plenum av virkemåten til et oscilloskop
  • I plenumsdiskusjonen etterpå kommer det frem at studenten nok ikke skjønner så mye av hvordan et oscilloskop virker. Finn undrer seg og bruker en videoplagiatkontroll til å verifisere at videoen er «lånt» av andre
  • Dette brukes som underlag for en advarsel til studenten og en ekstra spore til å diskutere plagiat, referanser og læringsteknikker med studentene (uten å bruke denne konkrete situasjonen som eksempel)

 

Dette er jo ikke et «øyeblikk», men kanskje heller en historie, men tanken er å samle så mange slike som mulig, og så etterpå identifisere hvilke teknologier og hvilken kompetanse vi kan trenge for å nå dette øyeblikket.  Det er heller ikke noe mål at disse øyeblikkene skal være helt realistiske, men de skal vise hvordan vi kan bruke teknologi i vårt daglige arbeid.

Når: 30.03.17 kl 08.30–12.00
Hvor: Teorifagbygget hus 1: Rom 1.343
Sted: Tromsø
Målgruppe: alle
Ansvarlig: Aase Tveito

Påmelding
Frist: 28.03.2017
Fristen har gått ut. Beklager
Legg i kalender