vår
2014
PSY-1504 Psykometri - 10 stp
Innhold
Formålet med emnet er å introdusere studentene for sentrale begrep innen testpsykologien. Særlig begrep som reliabilitet, validitet og normering står sentralt. Videre er dette kunnskapsgrunnlaget avgjørende for å kunne vurdere og å utføre kvalitetsmessig gode kartlegginger/utredninger av både klinisk psykologisk/psykiatrisk og nevropsykologisk art, inklusive spørreskjemabaserte kartlegginger.
Det gis en teoretisk introduksjon til testskåre reliabilitet og validitet, samt hvordan anslå/estimere reliabilitet. Skilnadene mellom klassisk og moderne test-teori tydeliggjøres, blant annet ved å illustrere faktoranalyse (klassisk) versus Rasch-modeller (moderne) for estimering av testledd parametre.
Kurset inkluderer også en ferdighetsbit hvor studentene skal lære seg å administrere, skåre og å tolke en intelligenstest, dvs. WAIS-III og WISC-IV (evt. nyere utgaver av disse testene). Videre inngår det praksis i administrasjon, skåring og tolkning av standardiserte psykologiske spørreskjemaer, med Vineland skalaen for adaptiv atferd som eksempel.
Hva lærer du
Læringsutbytte:
Studentene skal etter kurset ha:
Kunnskap og forståelse til å:
-Forklare sentrale begrep innen testpsykologien, eks. reliabilitet, validitet og normer.
-Vurdere kvalitet og egnethet ved psykologiske tester på bakgrunn av informasjon om reliabilitet, validitet og normering.
-Kunne kritisk vurdere testvalidering basert på klassisk testteori (eks. faktoranalyse) versus moderne testteori (Rasch-modeller), og deres respektive fordeler og ulemper.
Ferdigheter til å:
-Kunne gjennomføre undersøkelser for å anslå/estimere relevant reliabilitet og validitet.
-Kunne administrere og skåre en standard intelligenstest (eks. WAIS-III og WISC-IV) og et standardisert psykologisk spørreskjema (eks. Vineland for adaptiv atferd).
Generell kompetanse til å:
-Kunne kritisk vurdere og profesjonell holdning til bruk av tester.
Undervisning
Undervisningen består av obligatoriske forelesninger og praktiske øvelser i administrering av bl. a. WAIS III og WISC-IV. Kombinasjonen av forelesninger, innleveringsoppgave og praktiske øvelser, forventes å imøtekomme både de teoretiske læringsmålene (beskrive, bedømme, generalisere), samt de praktiske (administrering av psykologiske tester).Pensum
Domino, G. & Domino, M. L. (2006). Psychological testing: An Intoduction (2. utg.). Cambridge University Press. Kap: 1-14.
Enkeltartikler
Dariush, A. (2010). Rasch-modellen og dens utvidelse. I M. Martinussen (Red.), Kvantitativ forskningsmetodologi i samfunns- og helsefag (ss. 57-88). Bergen: Fagbokforlaget.
Samt kompletterende sider om klassisk testteori, leveres elektronisk.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested:
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PSY-1504
- Ansvarlig enhet
- Institutt for psykologi
- Tidligere år og semester for dette emnet