vår
2024
VPL-1313 Velferdsendring i praksis (praksis 3) - 20 stp
Hva lærer du
Kunnskap
- Kan beskrive praksisstedets funksjon og plassering innen velferdstjenestene, og redegjøre for lovgrunnlag og regler for praksisplassens tjenesteutøvelse
Ferdigheter
- Kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov
- Kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet og i et livsløpsperspektiv
- Kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
- Kan anvende ulike former for relasjonsbygging og kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker, pårørende og andre aktuelle samarbeidspartnere
- Kan anvende og vurdere anerkjente metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere tjenestemottakerens mål og behov som grunnlag for tiltak
- Kan anvende individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
Generell kompetanse
- Kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere
- Kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- Kan redegjøre for sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og anvende dette i sin tjenesteutøvelse overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til utvikling av faglig forsvarlig praksis og forebygging av tvang
- Kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
- Kan møte andre mennesker med empati og respekt ut fra et perspektiv om likeverd, demokrati og deltakelse uavhengig av funksjonsevne, alder, kjønn, etnisitet, kultur, livssyn og seksuell orientering
- Kan redegjøre for relevante faglige og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse, og identifisere, reflektere over og håndtere disse gjennom anvendelse av faglig skjønn
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Praksisvurdering | Bestått – Ikke bestått | |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Individuelt skriftlig arbeid | Godkjent – ikke godkjent | |
Obligatorisk veiledningsmøter | Godkjent – ikke godkjent | |
Godkjent midtvurdering | Godkjent – ikke godkjent | |
Godkjent sluttvurdering | Godkjent – ikke godkjent | |
Individuelt refleksjonsnotat | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested:
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: VPL-1313
- Ansvarlig enhet
- Institutt for vernepleie
- Tidligere år og semester for dette emnet