vår
2024
VID-6089 Norsk 1 for 5-10 trinn, del 2: Litteratur- og lesedidaktikk - 15 stp
Opptakskrav
- Fullført lærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 5.-10. trinn.
Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5.-10. trinn som tillater at de prøver ut didaktiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på arbeidsforholdet, men dette er en forutsetning for å kunne gjennomføre arbeidskravene.
Innhold
Emnet omfatter disse områdene:
Leseforståelse og lesestrategier
Kunnskap om hvordan elevene kan utvikle leseferdigheter og leseforståelse ved bruk av ulike lesestrategier er sentralt i dette emnet. Både skjønnlitteratur og sakprosa vil danne utgangspunkt for arbeidet.
Litteraturdidaktikk
Her blir det lagt vekt på hvordan lærere kan arbeide didaktisk med sakprosa og skjønnlitteratur på mellom- og ungdomstrinnet. Utvalgte tekster og tema innen samisk, norsk og nordisk barne- og ungdomslitteratur og fortellertradisjon blir studert. Teorier om litteratur og lesing vil bli diskutert med utgangspunkt i et spekter av tekster.
Muntlige ferdigheter
For å arbeide med elevenes muntlige ferdigheter, vil det bli fokusert på kritisk literacy og retorikk. Ulike former for sakprosa, inkludert multimodale digitale tekster, vil fungere som tekstgrunnlag.
Hva lærer du
Kunnskaper:
Studentene skal
- ha kunnskap om ulike teoretiske perspektiv og metoder i arbeidet lesing og muntlige ferdigheter.
- ha bred kunnskap om didaktiske tilnærminger til sakprosa og skjønnlitteratur.
- ha kunnskap om eldre og nyere barne- og ungdomslitteratur og den muntlige fortellertradisjonen
- ha kunnskap om kriterier for å vurdere troverdigheten og påvirkningskraften til tekster i ulike medier.
Ferdigheter:
Studentene skal
- kunne bruke teori om litteratur og lesing i analyse, forståelse og formidling av sakprosa og skjønnlitteratur.
- kunne legge til rette for at elevene får lese kritisk og med bruk av hensiktsmessige strategier, og at de kan diskutere og skrive tekster i ulike sjangre og medium.
- kunne ta i bruk tilnærminger til tekstarbeid som engasjerer elever på mellom- og ungdomstrinnet.
Kompetanse:
Studentene skal
- kunne planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i norsk etter intensjonene i læreplanen for grunnskolen og fagdidaktisk forskning.
- ha innsikt i norskfaget ut fra forskning og fagets historie, og kunne reflektere kritisk og konstruktivt ut fra ulike perspektiv på faget.
- kunne reflektere over egen læring og se dette i sammenheng med elevene sin læring i faget.
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med inntil tre samlinger à inntil tre dager. På samlingene vil undervisninga bli lagt opp rundt forelesinger, diskusjoner, obligatoriske muntlige framføringer og veiledning knyttet til obligatorisk arbeid. Mellom samlingene må studentene regne med å bruke mye tid til individuelt arbeid og til å delta i gruppearbeid, fysisk og/eller via internett.
Gjennom hele emnet blir det lagt opp til at både faglig kunnskap og forståelse, språklige ferdigheter og fagdidaktisk kompetanse blir utvikla gjennom utprøving i egne klasserom. Erfaringene fra klasserommet blir tatt videre i diskusjoner med faglærere og medstudenter, og danner grunnlag for deler av arbeidskravene og eksamenstekstene.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 22.04.2024 09:00 (Utlevering) 26.04.2024 14:00 (Innlevering) |
5 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
80 % deltakelse på samlinger | Godkjent – ikke godkjent | ||
Fagtekst | Godkjent – ikke godkjent | ||
Muntlig gruppepresentasjon | Godkjent – ikke godkjent | ||
To notat | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: VID-6089
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet