vår
2024
PFF-5034 Norskdidaktikk - 7.5 stp
Innhold
Emnet skal videreutvikle studentens fagdidaktiske kompetanse og bygge på det studenten har tilegna seg både i norskdidaktikk del I (PFF-5025 og eventuelt i fordypningsemnet i norskdidaktikk) og den kompetansen studenten har i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget nordisk. Samla skal emnene i norskdidaktikk gi studenten god innsikt og forståelse for kjerneelementene i skolefaget norsk.
dette emnet vil det være fokus på tekstarbeid og hvordan vi går fram for å velge ut og lese tekster som egna for våre elever og i tråd med læreplanene. Videre vil det mangfoldige klasserommet fungere som utgangspunkt for mange av temaene i emnet, da vi både skal se på hvilke fordeler språklig og kulturelt mangfold gir og hvilke didaktiske utfordringer det samtidig vil kunne føre til. Temaet vurdering vil gå som en rød tråd gjennom hele emnet.
Oppsummert vil det være fokus på følgende områder:
- Tekst i kontekst og litteraturdidaktikk
- Språklig og kulturelt mangfold i klasserommet
- Sidemålsdidaktikk
- Muntlig kommunikasjon
- Vurdering
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Avansert forståelse for hvordan valg av tekster i norskundervisninga speiler fagets tradisjon, formål og eget faglig ståsted
- Inngående innsikt i hvordan vi i arbeidet med skjønnlitteratur kan skape engasjement og opplevelse av relevans for elever, og hvordan vi kan legitimere skjønnlitteraturens plass i faget
- Kunnskap om norsk som andrespråk, læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk og for elever med kort botid i Norge
- Kunnskap om utfordringer knytta til sidemålsundervisning
- Kunnskap om muntlighet i faget og vurdering av muntlig kompetanse
Ferdigheter
Studenten kan:
- Analysere og forholde seg kritisk til læremiddel og arbeidsformer i norsk i forhold til de ulike emnene i skolefaget og begrunne valg og vurderinger med utgangspunkt i teori, læreplaner i faget og eget fagsyn
- Gjøre bevisste og selvstendige tekstutvalg og argumentere for metodiske valg i arbeid med skjønnlitteratur i faget
- Vurdere og analysere elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassa tilbakemeldinger
- Drøfte hvordan og hvorfor språk og tekster former og blir formet i ulike kulturelle fellesskap og hvordan kulturelle og historiske referanserammer påvirker arbeidet i og med norskfaget
- Diskutere sentrale problemstillinger knyttet til de to målformenes posisjon og funksjon i skolen
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 30 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Oppgave | 31.05.2024 14:00 (Innlevering) | 2 Semester | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Muntlig presentasjon | Godkjent – ikke godkjent | ||
Oppmøte | Godkjent – ikke godkjent | ||
Levert problemstilling | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 7.5
- Emnekode: PFF-5034
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet