vår 2024
PFF-3030 Samiskdidaktikk - 10 stp

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning 8-13 som har samisk som morsmål som fag 1 eller 2.

For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser, PFF-2030 Samiskdidaktikk

Innhold

​​​Emnet videreutvikler studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygger på det studentene har tilegnet seg både i emnet PFF-2030 Samiskdidaktikk og i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget samisk. Samlet skal emnene i samiskdidaktikk gi studenten god innsikt og forståelse for kjerneelementene i skolefaget Samisk 1 og Samisk 2 og en god kompetanse på en rekke profesjonsrelevante områder.

​Emnet vil ha hovedfokus på følgende tema:

  • ​Fagdidaktikk med hensyn til bruk av litteratur, skriving og lesing, ordforråd og grammatikk og muntlig bruk av språket, både for Samisk 1 og Samisk 2
  • ​Læremidler i faget
  • ​Vurdering
  • ​Digitale verktøy/ IKT i samiskfaget
  • ​Samiskspråklig og kulturelt mangfold i klasserommet​

​​​​Eksamen består av:

  • ​Semesteroppgave på ca. 3000 ord. Tema for oppgaven skal avtales og godkjennes av faglærer innen en fastsatt frist.​

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

​​​​Studenten har kunnskap om:

  • ​Fagdidaktikk for Samisk 1 og Samisk 2 for 8-13 trinnet
  • ​Tilpasset opplæring i samisk på ulike trinn
  • ​Videreutvikling av grunnleggende ferdigheter i samiskundervisningen
  • ​Vurdering av elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget

​Ferdigheter

​Studenten kan:

  • ​Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning
  • ​Vurdere elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassede tilbakemeldinger​

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er samisk/norsk. Eksamensspråket er samisk/norsk etter avtale med faglærer.

Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, IKT-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer. Undervisningen kan gis som blokkundervisning.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Semesteroppgave 27.05.2024 14:00 (Innlevering) A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Muntlig innlegg Godkjent – ikke godkjent
Problemstilling til semesteroppgaven Godkjent – ikke godkjent
Oppmøte undervisning Godkjent – ikke godkjent
Praksis 4. studieår Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PFF-3030
  • Tidligere år og semester for dette emnet