vår
2024
PFF-3029 Engelskdidaktikk - 10 stp
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning 8-13 som har engelsk som fag 1 eller 2.
For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.
Innhold
Emnet skal videreutvikle studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygge på det studenten har tilegnet seg både i engelskdidaktikk og i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget engelsk. Emnet vil ha hovedfokus på følgende tema:
Tema:
- Tekstutforming
- Balansen mellom fokus på form og fokus på mening
- Interkulturell kompetanse
- Engelsk som verdensspråk
- Grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
- Informasjonskompetanse og engelskfaget
- Vurdering i engelsk
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- hvordan valg av tekster i engelskundervisningen speiler fagets tradisjon, formål og eget faglig ståsted
- arbeid med forskjellige muntlige og skriftlige teksttyper og ulike teksttypers posisjon i faget og sentrale problemstillinger knyttet til dette
- metodiske tilnærminger rettet mot form og struktur: metoder i grammatikkundervisningen, vokabular, og tekstoppbygging
- utvikling av elevenes interkulturelle kompetanse
- tilpasset opplæring i engelsk på ulike trinn
- videreutvikling av grunnleggende ferdigheter i engelskundervisningen
- formativ vurdering i engelskfaget
- vurdering av elevers muntlige og skriftlige arbeider i engelskfaget
- utvikling av informasjonskompetanse i engelskfaget
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning
- drøfte hvordan og hvorfor språk og tekster former og blir formet i ulike kulturelle fellesskap og hvordan interkulturelle referanserammer påvirker arbeidet i og med engelskfaget
- vurdere elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassede tilbakemeldinger
- kan reflektere over og tilpasse kommunikasjonsform til ulike elevgrupper
- diskutere sentrale problemstillinger knyttet til engelsk som verdensspråk og se relevansen av dette i egen undervisningspraksis
- diskutere sentrale problemstillinger rettet mot engelskfagets rolle i utviklingen av informasjonskompetanse og kan benytte seg av dette i egen profesjonsutøvelse
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Oppgave | 27.05.2024 14:00 (Innlevering) | 1 Semester | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Vurdering av elevtekst | Godkjent – ikke godkjent | ||
Problemstilling til semesteroppgaven | Godkjent – ikke godkjent | ||
Oppmøte undervisning | Godkjent – ikke godkjent | ||
Praksis 4. studieår | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PFF-3029
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet