vår
2024
PED-6103 Sosiale og emosjonelle vansker - 10 stp
Opptakskrav
- Bachelorgrad eller tilsvarende innen pedagogikk, helse-/sosialfaglig utdanning eller tilsvarende.
- Bachelor- eller mastergrad med praktisk-pedagogisk utdanning.
Søknad registreres i lokal søknadsweb. I søknadsweb velges kategori Enkeltemner. Deretter velger man 9371 Enkeltemner, masternivå. I merknadsfeltet under skriver man emnekoden til det/de emnene man ønsker å søke opptak til.
Det tas forbehold om nok kvalifiserte søkere for oppstart av emnet.
Innhold
Det er et mål at kandidatene skal få kunnskaper og tilegne seg forståelse av sentrale faglige tema, samt personlige ferdigheter i forhold til barn og ungdom med sosiale og/eller emosjonelle vansker.
På grunn av sin organisering og faglige innhold, vurderes dette som et velegnet godt studietilbud for praksisfeltet.
Sentrale tema
- Ulike forståelsesperspektiver og verdigrunnlag
- Begreper og metoder i arbeid med sosiale- og emosjonelle vansker
- Identifisering av miljø- og samfunnsmessige barrierer
- Kartleggingsverktøy
- Individuell opplæringsplan
Hva lærer du
Etter bestått studium skal kandidatene ha følgende kompetanse:
Kunnskaper:
- Har bred kunnskap om ulike teoretiske perspektiver, og reflektere over hvordan disse perspektivene styrer våre handlinger.
- Har inngående kunnskaper om og kunne analysere faglige problemstillinger knyttet til ulike sosiale og emosjonelle vansker
- Har inngående kunnskap om faktorer som kan hemme- og fremme utvikling av sosial kompetanse.
Ferdigheter:
- Beherske fagområdets uttrykksformer og formidle omfattende selvstendig arbeid innenfor fagområdet.
Generell kompetanse:
- Kjenne til nytekning innenfor fagområdet og anvende relevante metodiske prinsipper i møtet med sosiale og/eller emosjonelle vansker.
Undervisning
Videreutdanningen er et teoretisk og praksisnært deltidsstudium som gir 10 studiepoeng. Studiet er organisert med to samlinger à 3 dager fordelt over ett semester.
Det er obligatorisk arbeid mellom samlingene. Studiet avsluttes med en individuell hjemmeeksamen.
Studiets læringsaktiviteter er forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser og selvstudium. Det legges vekt på at både undervisning og læring skal være studentaktiv. Studentenes egne erfaringer er en ressurs og vil bli aktivt bruk i studiet. Selvstudium er en viktig del av utdanningen.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 23.02.2024 09:00 (Utlevering) 08.03.2024 14:00 (Innlevering) |
14 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Individuelt arbeidskrav | Godkjent – ikke godkjent | ||
Oppmøte på undervisning | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Det vil bli gitt ett obligatorisk, individuelt arbeidskrav mellom de to samlingene innenfor et sentralt tema i pensum. Arbeidskravet skal være godkjent av faglærer før skriftlig hjemmeeksamen kan avlegges.
Grunnet studentaktive læringsformer på samlingene kreves det 80% tilstedeværelse på samlingene for å kunne framstille seg til eksamen.
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-6103
- Ansvarlig enhet
- Institutt for vernepleie
- Tidligere år og semester for dette emnet