vår
2024
MBI-2111 Profesjonsutøvelse og laboratoriedrift - 10 stp
Innhold
- Sentrale elementer knyttet til laboratoriedrift og kvalitetsutvikling inkludert myndighetskrav, akkreditering og sertifisering, nasjonale standarder,kvalitetssystem, avviksbehandling, revisjon og utarbeidelse/revisjon av prosedyrer
- Profesjonspraksis i medisinsk laboratorium
- Barn og unges behov og rettigheter
- Biobank
- Tverrprofesjonell samhandling
- Pasientnær analysering og selvtesting
- Grunnleggende førstehjelp med bruk av hjertestarter
- Nytenkning og innovasjon
Hva lærer du
Etter endt emne skal studenten kunne:
Kunnskap
- ha kunnskap om at drift av medisinske laboratorier innebærer å ta faglige valg som fremmer bærekraft og HMS; tilstreber å velge materialer, utstyr og prosedyrer som reduserer ressursbruken uten å kompromittere kvaliteten
- ha kunnskaper om kvalitetsarbeid,kvalitetsstyringssystemer, sertifiserings- og akkrediteringsordninger i medisinske laboratorier
- kjenner til hvordan prosedyrer utarbeides og revideres i et akkreditert laboratorium.
- ha kunnskap om informasjonsteknologi og automasjonssystemer, herunder laboratorieinformasjonssystemer (LIS),mellomvareløsninger og styringssystemer foranalyseinstrumenter
- ha kunnskap om standardiserte pasientforløp
- ha kunnskap om barn og unge og er en utøver som kjenner til deres behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
- kunne reflektere over egen faglig utøvelse, tilegne seg ny kunnskap, søke og ta imot veiledning
- kjenne til lover og regler som regulerer opprettelse, godkjenning og bruk av biobank innen fagområdet medisin og helse
- ha kunnskap om selvtesting og pasientnær analysering, samt om bioingeniørers rolle i innføring og kvalitetssikring av pasientnær analysering i og utenfor sykehus
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser ogkan bidra til tjenesteinnovasjon og systematiske,kvalitetsforbedrende og bærekraftige arbeidsprosesser
Ferdigheter
- kunne beherske basal hjerte-lungeredning (HLR) og bruk av hjertestarter
- kunne reflektere over egen og andres rolle i tverrprofesjonelt samarbeid
- kunne beherske informasjonsteknologi og automasjonssystemer, herunder laboratorieinformasjonssystemer (LIS),mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter
- ha øvelse i tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon rundt pasienter i en akutt situasjon
- ha øvelse i å anvende analyseinstrument og laboratorieutstyr
- kunne formidle faglige kunnskaper skriftlig og muntlig på norsk og med bruk av fagterminologi
Generell kompetanse
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer i et tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt samarbeid på tvers av virksomheter og nivåer, og kan initiere slik samhandling
- kunne planlegge og gjennomføre bioingeniørfaglige arbeidsoppgaver, i tråd med gjeldende prosedyrer, etiske krav og retningslinjer
- kunne reflektere over egen faglige utøvelse og tilegne seg ny kunnskap. Videre skal kandidaten kunne dokumentere og formidle sin faglige kunnskap.
- kunne samarbeide, utveksle synspunkter og erfaringer, søke og motta faglig veilednin
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 22.04.2024 09:00 |
3 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Praksisrapport | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: MBI-2111
- Ansvarlig enhet
- Institutt for medisinsk biologi
- Tidligere år og semester for dette emnet