vår 2024
LER-3210 Masteremne i matematikkdidaktikk - Læring og undervisning av matematikk - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i matematikk.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-3200 Masteremne i matematikkdidaktikk - Læring og undervisning av matematikk 15 stp

Innhold

Forskningslitteratur om undervisning og læring av matematikk.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten skal ha inngående kunnskap om forskning på:

Elever

  • Elevers læring innen utvalgte temaer i matematikk
  • Rammeverk for elevers læring
  • Resultater på nasjonale og internasjonale undersøkelser

​Lærer

  • Hvordan lærere arbeider med utforskende matematikk
  • Bruke kommunikasjon for å skape forståelse
  • Ulike rammeverk for undervisningskunnskap
  • Systematisk utvikling av egen praksis

​Etnomatematikk

  • Sammenhenger mellom språk, kultur og matematikk

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • grundig vurdere og analysere forskningslitteratur for bruk i eget faglig arbeid
  • anvende matematikkdidaktisk forskning i egenutviklede undervisningsopplegg av høy kvalitet
  • analysere praksiserfaringer ved hjelp av forskningsbasert matematikkdidaktisk teori

Kompetanse

Studenten skal:

  • bruke kunnskapen om matematikkdidaktisk forskning på et høyt teoretisk nivå til å utvikle egen undervisning
  • bruke avansert forskningsbasert kunnskap om læring og undervisning til å lede, initiere og gjennomføre innovativt utviklingsarbeid

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Individuelt arbeid, gruppearbeid og eventuelt tverrfaglig samarbeid rundt matematikkopplæring er sentrale arbeidsformer, foruten forelesning og seminar. En viktig arbeidsform er at studentene presenterer pensum for hverandre og deltar i diskusjoner. Studentene vil også møte undervisningsformer som tar utgangspunkt i matematikk på ulike nivåer.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 04.06.2024 09:00
30 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Video Godkjent – ikke godkjent
Reflektere over faglig utvikling Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • lage en videosnutt som viser formidling og forklaring innenfor et matematisk tema

For studenter på master i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn gjelder også følgende arbeidskrav:

  • En tekst hvor man anvender faglitteratur og praksiserfaringer for å reflektere over sin faglige utvikling som lærer, særlig i masterfaget.

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Muntlig presentasjon på 30 min, individuelt eller i par, med mulighet for oppfølgingsspørsmål.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-3210
  • Tidligere år og semester for dette emnet