vår 2024
LER-1401 Kunst og håndverk 1-7 - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1411 Kunst og håndverk 1-7 15 stp

Innhold

Innholdet i emnet knyttes nært opp til de fire kjerneelementene i grunnskolens læreplan for kunst og håndverk (LK20): Håndverksferdigheter, kunst- og designprosesser, visuell kommunikasjon og kulturforståelse. Kjerneelementene danner utgangspunkt både for de praktiske oppgavene, grunnleggende ferdigheter, fagteori, fagdidaktikk og tverrfaglige temaer.

Hovedvekten i studiet er studentenes eget skapende og utforskende arbeid knyttet til ulike temaer, teknikker, materialer, redskaper og visuelle virkemidler. Egne erfaringer og ferdigheter er en forutsetning for å kunne tilrettelegge og tilpasse undervisning på ulike nivå i grunnskolen.

De praktiske oppgavene vil i hovedsak legges til verkstedene for tegning/maling, tre, tekstil og et av de plastiske materialene.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om læreplanens innhold med særlig vekt på kjerneelementene håndverksferdigheter og kunst- og designprosesser i kunst og håndverk på 1.-7. trinn.
  • kunnskap om enkelte materialer, teknikker og redskaper som er relevante for elever fra 1.-7. trinn i grunnskolen
  • grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler i todimensjonale, tredimensjonale og digitale uttrykk.
  • kunnskap om fagets betydning ut fra et bærekraftperspektiv
  • kunnskap om kunst- og designprosesser, kreativitet, estetiske læreprosesser og andre sentrale arbeidsmåter og læringsformer i faget
  • kunnskap om utstillingsprinsipper for kunst- og håndverksprodukter

Ferdigheter

Studenten kan

  • arbeide selvstendig og målrettet med idéutvikling, utforskning, utprøving, problemløsning og dokumentasjon av egne skapende prosesser, samt vurdere og samtale om egne, andres, og elevers arbeider
  • benytte ulike materialer, redskaper og teknikker på en hensiktsmessig, kreativ og estetisk måte som viser forståelse for enkle visuelle virkemidler, funksjon og ut fra et forbruks- og miljøperspektiv
  • lage utstillinger av egne arbeider.

Kompetanse

Studenten kan

  • arbeide selvstendig og målrettet med idéutvikling, utforskning, utprøving, problemløsning og dokumentasjon av egne skapende prosesser, samt vurdere og samtale om egne, andres, og elevers arbeider
  • uttrykke egne tanker og ideer gjennom eget skapende arbeid i ulike materialer, teknikker og redskaper på en hensiktsmessig og kreativ måte som viser forståelse for enkle visuelle virkemidler, funksjon, og ut fra et forbruks- og miljøperspektiv
  • planlegge og gjennomføre undervisning i kunst og håndverk med utgangspunkt i læreplanenes innhold og intensjoner på en måte, og som ivaretar tilpasset opplæring.
  • lage utstillinger av egne arbeider.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Arbeidsformene i studiet består av:

  • forelesninger og praktiske demonstrasjoner
  • litteraturstudier individuelt og i kollokviegrupper
  • praktisk individuelt og skapende arbeid i ulike materialer/teknikker
  • tverrfaglig temaarbeid i grupper
  • framlegg individuelt og i grupper (muntlig, praktisk og visuelt)
  • produksjon av utstillinger
  • ekskursjoner
  • dokumentasjoner av prosess fra idé til ferdig produkt

I kunst og håndverk har individuelt skapende arbeid i ulike teknikker og materialer en stor plass. Utvikling av praktiske ferdigheter og estetisk bevissthet er avhengig av å gjøre egne erfaringer og reflektere omkring disse. Studiet forutsetter stor grad av selvstendig arbeid, både i forbindelse med rent faglige oppgaver og i forbindelse med problemstillinger i tema og prosjektarbeid.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Praktisk eksamen 14.05.2024–15.05.2024 2 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Utstilling Godkjent – ikke godkjent
Verkstedorganisering Godkjent – ikke godkjent
Verktøy- og maskinopplæring Godkjent – ikke godkjent
Oppgaveintroduksjoner/materialtekniske innføringer Godkjent – ikke godkjent
Fagteoretiske/fagdidaktiske fremlegg Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse på utstilling
  • Deltakelse på verkstedorganisering
  • Deltakelse på verktøy- og maskinopplæring
  • Deltakelse på oppgaveintroduksjoner/materialtekniske innføringer
  • Deltakelse på medstudenters fagteoretiske/fagdidaktiske eksamensfremlegg
  • 70 % deltakelse på undervisning

Mer info om praktisk eksamen

Avsluttende utstilling av individuelle arbeider produsert i løpet av emnet med logg og portefølje. Ved praktisk eksamen kan studenter innkalles til praktisk/teoretisk redegjørelse og tekniske demonstrasjoner knyttet til sine fremlagte arbeider.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1401
  • Tidligere år og semester for dette emnet