vår 2024
LER-1321 Naturfag 1-7 - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1301 Naturfag 1-7 15 stp
LER-1301F Naturfag 1-7 15 stp
LER-1311 Naturfag 1-7 15 stp

Innhold

Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, fysikk og kjemi. Elevers begynneropplæring i naturfag vektlegges, hvor blant annet forskerspiremetodikk samt det å øve opp ferdigheter i observasjon av naturfenomener, står sentralt. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og samisk tradisjon er belyst innen utvalgte områder. Didaktiske problemstillinger tas opp sammen med det faglige innholdet i emnet.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved praktisk undervisning i naturfag
  • grunnleggende kunnskap om elektrisitet, magnetisme og nordlys
  • grunnleggende kunnskap i astronomi med vekt på solsystemet og stjerner og stjernehimmel i norsk og samisk tradisjon
  • grunnleggende kunnskap om energiformer og energioverføringer.
  • grunnleggende kunnskap om atommodeller, grunnstoffer og periodesystemet.
  • kunnskap om karbonkretsløpet, drivhuseffekt og klimaendringer
  • grunnleggende kunnskap om partikkelmodellen.
  • grunnleggende kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjennskap til noen kjemiske reaksjoner.
  • kunnskap om hverdagsforestillinger i naturfag.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjennomføre naturfagundervisning i henhold til gjeldende HMS-forskrifter og håndtere enkelt laboratorieutstyr.
  • legge til rette for utforskende undervisning i naturfag på barnetrinnet.
  • vurdere elevenes læring på barnetrinnet i ulike undervisningssituasjoner.
  • integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen, spesielt lesing, og skriving.

Kompetanse

Studenten skal:

  • kunne ta begrunnede valg for å skape gunstige læringssituasjoner for elevene, blant annet gjennom opplevelser og aktiviteter
  • vise refleksjonsevne omkring planverk og didaktiske aspekter ved det å undervise i naturfag
  • ha et solid grunnlag for å reflektere rundt begynneropplæring i naturfag
  • bruke elevvurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentene vil arbeide med faglig teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og læringsressurser vil ha en viktig plass i emnet.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 05.06.2024 09:00
4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Flervalgsprøve Godkjent – ikke godkjent
Arbeid Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Tre godkjente arbeid i forbindelse med forsøk og praktisk aktivitet
  • En flervalgsprøve
  • 70 % deltakelse på undervisning

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet. Kontinuasjonseksamen kan bli holdt ved et annet campus.
  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1321
  • Tidligere år og semester for dette emnet