vår
2024
LER-1221 Matematikk 1-7 - 15 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har matematisk kunnskap om:
- måling og måleenheter
- måling som verktøy og måleusikkerhet
- geometri, mønster og transformasjoner
- algebra og tall
- sannsynlighet og statistikk
- begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter
Studenten har kunnskap om elevenes matematiske tenking og:
- hvordan elever utvikler ferdigheter, kunnskaper og forståelse i tema i emnet
- misoppfatninger og vansker knyttet til tema i emnet
Studenten har kunnskap om undervisning i matematikk og:
- kjenner til hvordan man kan undervise for at elevene skal oppnå ulike typer kunnskap som fakta, ferdigheter, begrepsstrukturer, strategier og holdninger
- ulike representasjoner og betydningen disse kan ha for elevers læring
- kjenner til prinsippene i elevaktiv undervisning og hvordan elever kan lære matematikk av hverandre
- om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- overgangen mellom barnehage og 1. trinn
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- utføre regneoperasjoner knyttet til tema i emnet
- lede undervisning med fokus på ulike typer kunnskap og elevaktivitet
- anvende sin matematiske kunnskap og kunnskap om undervisning i matematikk knyttet til tema i emnet
- anvende materiell til å konkretisere matematiske begreper og ideer
- anvende IKT i undervisningen på en hensiktsmessig måte
- vurdere elevers matematiske kompetanse
- kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
Kompetanse
Studenten har kompetanse i å:
- planlegge undervisning med fokus på progresjon og tilpasset opplæring
- vurdere elevsvar og evaluere egen undervisning
Undervisning
Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i den grunnleggende matematikken, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i matematisk kunnskap. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid, forelesninger og seminarer.
For å studere hvordan elever tenker vil det brukes video der elever løser oppgaver, aktiviteter og diskusjoner. For å studere hvordan man planlegger og gjennomfører undervisning vil man prøve ut materiell, analysere video av undervisning og diskutere hva som skiller god og dårlig undervisning.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 08.05.2024 09:00 |
1/2 | 4 Timer | A–E, stryk F |
Skriftlig skoleeksamen - nasjonal | 23.05.2024 09:00 |
1/2 | 4 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | |||
Skriftlig | Godkjent – ikke godkjent | |||
Regnetest | Godkjent – ikke godkjent | |||
Multimodal læringsaktivitet | Godkjent – ikke godkjent | |||
Presentasjon | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- 70 % deltakelse på undervisning
- skriftlig besvarelse (maks 3000 ord) om begynneropplæringen i et av emnets matematiske tema som viser kunnskap om elevenes matematiske tenkning og kunnskap om undervisning i matematikk
- test i regneferdigheter
- produsere og/eller vurdere en multimodal læringsaktivitet
- muntlig presentasjon innenfor et matematisk tema i emnet med respons fra medstudenter
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-1221
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet