vår 2024
LER-1202 Matematikk 5-10 - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1212 Matematikk 5-10 15 stp

Innhold

Emnet inneholder følgende matematiske emner: algebra og funksjonslære, geometri, måling, statistikk og sannsynlighet. Det legges vekt på kunnskap om elevene sin matematiske tenking, kunnskap om undervisning og bruk av IKT i undervisning innenfor disse matematiske emnene.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Målet er å oppnå en dyp og detaljert kunnskap i den matematikken som blir undervist på 5.-10. trinn. Særlig viktig er det å forstå sammenhenger og oppbygging, kunne grunngi metoder og regler, og ha evne til å resonnere og argumentere. Undervisninga vil fokusere lite på tradisjonell oppgaveløsning og mer på utforsking, diskusjon og begrunnelser.

Studenten har kunnskap om:

- algebra og funksjoner

  • pre-algebra
  • formell og uformell løsning av likninger og ulikheter
  • mønster, generalisert aritmetikk, enkle algebraiske bevis og resonnement
  • modellering og den algebraiske syklusen
  • elevers utvikling av kompetanse i algebra med vekt på vanlige misoppfatninger og utfordringer
  • hva en funksjon er (funksjonsbegrepet)
  • bestemte typer funksjoner, med særlig vekt på lineære funksjoner og annengradsfunksjoner, og hvordan man arbeider med disse på ungdomstrinnet
  • måter å uttrykke algebra og funksjoner på (formel, tabell, graf, situasjon), oversetting mellom representasjonsformer og betydningen dette har for undervisning i algebra og funksjonslære
  • bruk av Geogebra for tegning av grafer

- Geometri og måling

  • sentrale begreper i plangeometri, og sammenhengen mellom disse
  • transformasjonsgeometri, konstruksjoner, enkle geometriske bevis og resonnement
  • bruk av Geogebra i geometri
  • oppbygging av aktuelle måleenheter, måling som verktøy og måleusikkerhet
  • elevers utvikling av kompetanse i geometri og måling med vekt på vanlige misoppfatninger og utfordringer

- Statistikk og sannsynlighet

  • sannsynlighetsbegrepet, gjennom studium av kombinatorikk, modeller og konkretisering av sammensatte forsøk
  • ulike diagram, sentralmål, spredningsmål og kritisk holdning til statistikk
  • bruk av regneark for statistikk og sannsynlighet

- Felles for alle matematikkemnene

  • bevis og ulike bevistyper, uformelle bevis og elevers resonnering og argumentasjon

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utføre og forstå regneoperasjoner knyttet til tema i emnet
  • kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenkning
  • bruke IKT som verktøy for undervisning i geometri, algebra, funksjonslære, statistikk og sannsynlighet

Kompetanse

Studenten har kompetanse i å:

  • analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • vurdere om elevene sine ideer er matematisk holdbare
  • planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • vurdere og ha innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i den grunnleggende matematikken, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i matematisk kunnskap. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid, forelesninger og seminarer.

For å studere hvordan elever tenker vil det brukes video der elever løser oppgaver, aktiviteter og diskusjoner. For å studere hvordan man planlegger og gjennomfører undervisning vil man prøve ut materiell, analysere video av undervisning og diskutere hva som skiller god og dårlig undervisning.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 15.05.2024 09:00
1/2 4 Timer A–E, stryk F
Skriftlig skoleeksamen - nasjonal 23.05.2024 09:00
1/2 4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Demonstrasjon med bruk av IKT Godkjent – ikke godkjent
Muntlig presentasjon Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig besvarelse Godkjent – ikke godkjent
Regneferdigheter Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • demonstrasjon med bruk av IKT i funksjonslære og/eller geometri med et skriftlig refleksjonsnotat (ca. 1500 ord).
  • muntlig presentasjon innenfor temaet statistikk og/eller sannsynlighet med respons fra medstudenter
  • skriftlig besvarelse (maks 3000 ord) knyttet til bevis og ulike bevistyper, uformelle bevis og elevers resonnering og argumentasjon
  • test i matematiske regneferdigheter

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1202
  • Tidligere år og semester for dette emnet