vår
2024
JMO-3008 Masteroppgave i jordmorfag - 30 stp
Obligatorisk forkunnskapskrav
JMO-3001 Grunnleggende jordmorfag, JMO-3002 Grunnleggende jordmorvirksomhet, JMO-3003 Jordmorfag ved normale og avvikende forhold, JMO-3004 Avansert jordmorvirksomhet, JMO-3005 Vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetoder i jordmorfag , JMO-3006 Helsefremmende og forebyggende jordmorvirksomhet, JMO-3007 Helsefremmende og forebyggende jordmorfagInnhold
Masteroppgaven er et selvstendig og veiledet vitenskapelig arbeid i jordmorfag. Arbeidet kan være et selvvalgt jordmorfaglig tema, eller inngå som en selvstendig del av et eksisterende forsknings- eller fagutviklingsprosjekt.
Temaet for masteroppgaven kan være knyttet til pågående forskning ved jordmorutdanningen eller utdanningens samarbeidspartnere.
Studenten skal få erfaring med hele forskningsprosessen. Oppgaven skrives av to studenter i gruppe. Det kan søkes om å skrive oppgaven individuelt.
Masteroppgaven skal bygge på et forskningsspørsmål, et tema eller en hypotese som er relevant for jordmorfaget
Mastergradsoppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant litteratur/forsking og/eller empiriske data som besvarer forskningsspørsmålet.
Masteroppgaven skal gjennom anerkjente forskningsmetoder, kritisk tenkning og etisk refleksjon, gjøre studenten kvalifisert for forsknings- og utviklingsarbeid innen jordmorfaget.
Masteroppgaven kan skrives som monografi eller vitenskapelig artikkel med overbyggende tekst (kappe).
Hva lærer du
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om relevant forskning, vitenskapelige teorier og forskningsmetoder for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen jordmorfag
- kan anvende anerkjente vitenskapelige metoder for å gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt
- har inngående forståelse av datainnsamling og de vanligste formene for kvantitativ og kvalitative dataanalyser
- har inngående kunnskap om forskningsetikk og formelle krav til forskningsprosjekter
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt og anvende litteratur, gjør metodologiske overveielser, analysere og konkludere på en måte som demonstrerer forståelse av forholdet mellom forskningsspørsmål, teori og datagrunnlag
- utvikle et forskningsdesign og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende vitenskapelige og forskningsetiske normer
- formulere et tydelig forskningsspørsmål
- vise forståelse av forholdet mellom teoretisk rammeverk og det aktuelle empiriske materiale eller teoretiske funn
- gjennomføre metodologiske overveielser og analyser og konkludere på en måte som demonstrerer forståelse
- kommunisere jordmorfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
- kritisk analysere teorier og metoder og anvende disse til å strukturere et faglig resonnement
- presentere og formidle egen forskning
Generell kompetanse
Studenten:
- har kompetanse til å initiere og gjennomføre avgrensede forskning- og utviklingsprosjekter i fremtidig yrkesutøvelse
- kan utforme, igangsette og gjennomføre mindre studier
- kan vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- kan formidle resultater av egen og andres forskning
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i nytenkning og videreutvikling av jordmorfaget
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan vurdere og analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare masteroppgaven på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.
Undervisning
Studentaktive læringsformer utgjør emnets arbeids- og undervisningsform der studenten på selvstendig grunnlag forbereder seg til forelesninger, seminarer, veiledning og presentasjon.
Seminarene er utformet som opponentskap der studentene får erfaring med å både muntlig og skriftlig presentasjon av prosjektbeskrivelsen. Studentene vil utvikle evne til faglig kommunikasjon, vitenskapelig argumentasjon og kritisk refleksjon knyttet til eget og medstudenters arbeid. Tre seminarer skal gjennomføres og vil ha fokus på prosjektbeskrivelsen, metodologiske utfordringer og analyseprosessen.
Studentene skal presentere og diskutere egen masteroppgave i et større forum der deltagerne er medstudenter, jordmødre, forskere, og prosjektmedarbeidere.
Veiledning: Student (ene) og veileder (e) utformer en veiledningskontrakt som skal inneholde ansvars- og rettigheter, tidsrammer og tilgjengelighet. Studentene har rett til 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen og 10 timer veiledning på gjennomføring og skriving av masteroppgaven. Det tildeles en hovedveileder
Siste eksamenstermin
Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er vår 2026Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Oppgave | 12.03.2024 14:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Prosjektbeskrivelse inkludert fremdriftsplan | Godkjent – ikke godkjent | |
Seminar. Fremlegg av prosjektbeskrivelsen | Godkjent – ikke godkjent | |
Seminar med opponentskap. Forskningsmetode | Godkjent – ikke godkjent | |
Seminar med opponentskap. Analyse | Godkjent – ikke godkjent | |
Seminar med opponentskap. Kritisk gjennomgang av masteroppgaven | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: JMO-3008
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet