vår
2024
IDR-1512 Idretter 1 - 20 stp
Innhold
Emnet inneholder et utvalg av ballidretter og langrenn/vinteraktiviteter.
Langrenn/vinteraktiviteter
- Grunnleggende ferdigheter og ferdighetsutvikling i langrenn
- Ulike øvelser, metoder, organisering og formidlingsmodeller for innøving og utvikling av ferdigheter i langrenn og skileik
- Treningsformer og metoder anvendt på barmark og snø
- Smøring og preparering av ski
- Oppgavestyrt og situasjonsstyrt undervisning i langrenn/vinteraktiviteter
- Variert bruk av elementene i skileikanlegget
- Rammefaktorer for leik på ski.
Ballspill
- Spillets ide, hovedregler og sentrale begrep
- Grunnleggende ferdigheter og ferdighetsutvikling
- Ulike formidlingsmodeller for innøving av ferdighet
Hva lærer du
Kunnskap
- Forstå utvalgte idretters egenart
- Analysere teknikk, bevegelsesløsninger og taktiske vurderinger relatert til de utvalgte idrettsaktivitetene.
- Tilpasse utvalgte idrettsaktiviteter til ulike alders- og prestasjonsnivå
Ferdigheter
- Formidle teknikk, bevegelsesløsninger og taktiske vurderinger i utvalgte idrettsaktiviteter
- Formidle idrettsaktivitetene som inngår i emnet for ulike alders- og prestasjonsnivå
- Utvikle egne ferdigheter i idrettsaktivitetene som inngår i emnet
Generell kompetanse
- Forstå sammenhengen mellom teori, praksis, og formidling av idrett.
- Tilpasse ulike treningsformer og metoder for læring og utvikling i ulike idretter.
Undervisning
Det forventes at studentene jobber om lag 500 timer med læringsaktivitetene innen dette emnet for å oppnå læringsutbyttet. Undervisningen legges opp med både praktisk og teoretisk arbeid. Store deler av undervisningen vil skje på digital plattform. I tillegg vil det være obligatoriske samlinger med fysisk aktivitet i Alta. På samlingene vil aktiviteten forgå i spesifikke anlegg knyttet opp mot idretten som praktiseres. Studentene vil få individuelle oppgaver og gruppeoppgaver i de ulike idrettene. Undervisningen tar sikte på å forbedre den enkeltes egenferdighet, der hovedvekten ligger på å kunne formidle idrettsaktiviteter, dvs. utvikling av evnen til planlegging, gjennomføring og vurdering av trenings- og undervisningsopplegg. Det vil være både lærerdrevne og studentdrevne læringsaktiviteter, der det blir lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger. En del av undervisningen er problemorientert, noe som forutsetter engasjement i faglige diskusjoner og studentpresentasjoner.Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 13.05.2024–14.05.2024 | 0 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Deltagelse på samling | Godkjent – ikke godkjent | ||
Indivuduelle arbeidskrav | Godkjent – ikke godkjent | ||
Nettbaserte oppgaver | Godkjent – ikke godkjent | ||
Studentinstruksjon | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Obligatorisk og minimum 80 % deltagelse på alle fysiske samlinger i Alta.
Hver student må i tillegg gjennomføre og få godkjent alle arbeidskravene. Ved ikke godkjent arbeidskrav får studenten mulighet til å levere arbeidskrav en (1) gang til.
Studentinstruksjon:
- Hver student skal gruppevis planlegge og gjennomføre minimum et praktisk metodiske opplegg for en annen gruppe.
Nettbaserte oppgaver (individuelle arbeidskrav):
- Delta aktivt på, og levere obligatoriske oppgaver innen tidsfrist i digital plattform
Individuelle arbeidskrav:
- Mellom samlingene skal studenten individuelt jobbe med en valgt idrett etter gitte retningslinjer
- Studenten skal vise tilfredsstillende grunnleggende tekniske ferdigheter i idrettene som inngår i emnet
- Om emnet
- Studiested: Alta | Nettbasert |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: IDR-1512
- Ansvarlig enhet
- Idrettshøgskolen
- Tidligere år og semester for dette emnet