vår
2024
IDR-1226 Idretter 1 - 20 stp
Innhold
Emnet vil inneholdet et utvalg av følgende idretter:
Langrenn
- Grunnleggende ferdigheter og ferdighetsutvikling i langrenn
- Ulike øvelser, metoder, organisering og formidlingsmodeller for innøving og utvikling av ferdigheter i langrenn
- Treningsformer og metoder anvendt på barmark og snø
- Smøring og preparering av ski
Skileik
- Oppgavestyrt og situasjonsstyrt undervisning.
- Variert bruk av elementene i skileikanlegget.
- Rammefaktorer for leik på ski.
Skøyter
- Grunnleggende ferdigheter og ferdighetsutvikling på skøyter
- Spilleøvelser løkkebandy - utendørs ballspillaktivitet, vinterstid
- Undervisningsmetoder, organisering og progresjon i skøyteopplæring
Ballspill
- Spillets ide, hovedregler og sentrale begrep
- Grunnleggende ferdigheter, ferdighetsutvikling og taktikk
- Læring og trening
- Ulike formidlingsmodeller for innøving av ferdighet
Svømming og livredning
- Vanntilvenning
- Metodikk og didaktikk for læring og utvikling av ferdigheter og teknikk i utvalgte svømmearter
- Livredning og HLR
Hva lærer du
Kunnskap
- Forstå og redegjøre for utvalgte idretters egenart samt likheter og ulikheter mellom dem.
- Analysere teknikk, bevegelsesløsninger og taktiske vurderinger relatert til de utvalgte idrettsaktivitetene
Ferdigheter
- Formidle teknikk, bevegelsesløsninger og taktiske vurderinger i utvalgte idrettsaktiviteter
- Formidle idrettsaktivitetene som inngår i emnet for ulike alders- og prestasjonsnivå
- Planlegge, tilpasse og drøfte utvalgte idrettsaktiviteter avhengig av ulike alders- og prestasjonsnivå
- Utføre grunnleggende bevegelser knyttet til utvalgte idrettsaktiviteter.
Generell kompetanse
- Kritisk forståelse for sammenhengen mellom teori, praksis, og formidling av innlæring og utvikling i idrett.
- Tilpasse ulike treningsformer og metoder for læring og utvikling i ulike idretter
Undervisning
Det forventes at studentene jobber om lag 500 timer med læringsaktivitetene innen dette emnet for å oppnå læringsutbyttet. Undervisningen legges opp med både praktisk og teoretisk arbeid. Deler av undervisningen kan foregå i digitalt klasserom. I den praktiske undervisningen vil aktiviteten foregå i spesifikke anlegg knyttet opp mot idretten som praktiseres. En del av undervisningen er problemorientert, noe som forutsetter engasjement i faglige diskusjoner og studentpresentasjoner. Studentene vil få individuelle oppgaver og gruppeoppgaver i de ulike idrettene, som tar sikte på å forbedre den enkeltes egenferdighet, men hovedvekt ligger på formidling av idretter. Det innebærer utvikling av evnen til planlegging, gjennomføring og vurdering av trenings- og undervisningsopplegg. Det vil være både lærerdrevne og studentdrevne læringsaktiviteter, der det blir lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger.Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Praktisk eksamen | 07.05.2024 08:00 |
60 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Aktiv deltakelse i praktiske kurs | Godkjent – ikke godkjent | ||
Teoretiske nettbaserte oppgaver | Godkjent – ikke godkjent | ||
Praktiske oppgaver og øvelser | Godkjent – ikke godkjent | ||
Praktisk metodiske oppgaver | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Obligatorisk og minimum 80 % aktiv deltagelse i alle praktiske kurs.
Hver student må i tillegg gjennomføre og få godkjent alle arbeidskravene i de utvalgte praktiske idrettene for å kunne framstille seg til praktisk-metodisk eksamen. Ved ikke godkjent arbeidskrav får studenten mulighet til å levere arbeidskrav en (1) gang til.
Følgende arbeidskrav kan stilles i de ulike idrettene:
- Teoretiske, nettbaserte oppgaver
- Praktiske oppgaver og øvelser som dokumenterer læringsprosess
- Praktisk metodiske oppgaver som innebærer å planlegge og gjennomføre undervisnings/treningsopplegg for andre.
Oppgavene må være bestått, og er spesifisert i undervisningsplanen som foreligger ved kursstart.
Spesifikke krav knyttet til idrettene
- Vise tilfredsstillende grunnleggende tekniske ferdigheter
- Vise evne, vilje og holdninger som fremmer egen læring og andres læring
- Delta i planlegging og gjennomføring av studentopplegg
- Delta på erfaringsinnhenting fra skole/organisert aktivitet
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: IDR-1226
- Ansvarlig enhet
- Idrettshøgskolen
- Tidligere år og semester for dette emnet