vår
2024
HEL-3229 Nevrologisk fysioterapi til voksne - 20 stp
Innhold
Emnet omhandler utvikling av spesialisert handlingskompetanse knyttet til funksjonsvurdering og behandling av voksne med nevrologisk betingede funksjonsproblemer. Denne kompetansen utgjør en forutsetning for spesialisert virksomhet både i utredning, behandling og tverrprofesjonell re/habilitering.
Emnet introduseres gjennom teoretisk og praktisk tematisering av målsettingsarbeid og klinisk resonnering, der mål og tiltak i henhold til ICF utledes på bakgrunn av funksjonsvurderingen og settes i sammenheng med kroppsfenomenologisk og naturvitenskapelig teori. Betydningen av aktiv deltakelse, kommunikasjon og samhandling med pasient og eventuelle pårørende understrekes. Videre tematiseres integrering av nevrologisk fysioterapi i tverrprofesjonelle sammenhenger og som del av koordinerte pasientforløp i helsetjenesten.
Spesifikk handlingskompetanse i funksjonsvurdering og behandling står sentralt, med vekt på bevegelsesanalyse, utforskning av potensiale for endring, håndtering og sanse-motoriske erfaringer som grunnlag for pasientens aktive deltagelse og problemløsning. Pasientens og terapeutens evaluering av behandling i henhold til ICF, samt refleksjon over terapeutiske valg og vurderinger fremheves og tematiseres gjennom skriftlig dokumentasjon.
Ulike forståelsesmodeller og nevrobiologisk grunnlag for motorisk læring og plastisitet tematiseres. Treningslære og ulike terapeutiske tilnærminger som eksempelvis oppgaveorientert terapi, styrketrening, utholdenhetstrening, constraint induced movement therapy, munn/svelg stimulering tematiseres. Nevrobiologisk grunnlag for og behandling av patologisk endret tonus drøftes. Fordeler og ulemper ved ulike tilnærminger tematiseres, herunder drøftes dokumentert effekt, spesifisitet, dosering og organisering kritisk.
Patologi og patofysiologi og aktuelle behandlingstilnærminger tilknyttet sentrale nevrologiske tilstander hos voksne tematiseres; herunder cerebrovaskulære sykdommer, traumatiske hodeskader, spinale skader, inflammatoriske tilstander, nevrodegenerative sykdommer, nevromuskulære tilstander og medfødte utviklingsforstyrrelser. Fysioterapi til personer med alvorlige progredierende sykdommer, eksempelvis amyotrofisk lateral sklerose tematiseres. Aktuelle standardiserte tester/ kartleggingsverktøy aktualiseres.
I emnet fokuseres det på klinisk kunnskap som gjennom interaksjon med pasienten kan bidra til endringer i pasientens rammebetingelser for bevegelse. Individualisering, tilpasning av meningsfulle situasjoner, oppgaver og kommunikasjon inkludert håndtering, anses som vesentlig. Overføringsverdi fra terapisituasjon til livssituasjon drøftes kritisk.
Undervisningen vektlegger integrering av teori og praksis. Praksisstudier ved egen arbeidsplass og praksisveiledning utfyller den kliniske undervisningen i samlingene.
Praksis:
Studentene gjennomfører praksisstudier gjennom begge semestrene tilknyttet egen praksis. I denne praksisen må studentene ha tilgang til undersøkelse og behandling av voksne med ulike nevrologiske diagnoser eller utredning i forhold til dette. Studentene skal ha minimum 300 konsultasjoner i løpet av emnet, minst 1/3 må være innenfor fordypningsområdet voksen. Inntil 15% av konsultasjonene kan være behandling i grupper eller tverrfaglige møter. Praksisveiledning ledes av eksterne praksisveiledere med spesialkompetanse innen nevrologisk fysioterapi. Studentene får til sammen 24 timer praksisveiledning. Studenten kan foreslå veileder. Veileder velges etter samtale mellom student og faglærer. Universitetet gjør den endelige avtalen.
Hva lærer du
Kunnskaper:
- Har avansert kunnskap om ulike teoretiske modeller for funksjon, bevegelse og motorisk læring med relevans for voksne med nevrologisk betingede funksjonsproblemer.
- Har avansert kunnskap om treningsprinsipper, nevrobiologisk og muskulært grunnlag for gjenvinning og optimalisering av funksjon innen nevrologisk fysioterapi for voksne.
- Har avansert kunnskap om plastisitet i nervesystem og muskulatur og betydningen av dette for re/habilitering av voksne med funksjonsnedsettelser som følge av medfødt og ervervet sykdom/ skade i CNS.
- Har inngående kunnskap om målsettingsarbeid, intervensjoner og evalueringsredskaper innen nevrologisk fysioterapi for voksne.
- Har inngående kunnskap om patologi og patofysiologi knyttet til sentrale nevrologiske tilstander hos voksne.
- Har avansert kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, etiske vurderinger og overføringsverdi av fysioterapeutiske tiltak til pasientens livssituasjon.
- Har inngående kunnskap om sammenhengen mellom naturvitenskapelig, kroppsfenomenologisk og systemteoretisk teori, og kan anvende denne til å begrunne egen praksis.
Ferdigheter
- Kan utføre avansert individualisert funksjonsvurdering og behandling som fremmer optimalisering av kroppsfunksjon, aktivitet og deltagelse hos voksne med nevrologisk betingede funksjonsproblemer.
- Kan kombinere og tilpasse bruk av funksjonelle bevegelsesmønstre, håndteringsteknikker og kommunikative virkemidler i behandling slik at pasientens mestringsevner og ressurser styrkes.
- Kan utføre fysioterapeutiske tiltak som bidrar til læring og mestring og har overføringsverdi til pasientens livssituasjon.
- Kan redegjøre muntlig og skriftlig for teoretisk underbygning av klinisk resonnement, mål, tiltak og evaluering knyttet til funksjonsvurdering og behandling av voksne med nevrologisk betingede funksjonsproblemer.
- Kan redegjøre muntlig og skriftlig for vurderinger av egne pasienter og behandling av disse i tverrprofesjonelle sammenhenger, samt bidra til utvikling av individuelle planer og koordinerte forløp for den enkelte pasient.
Generell kompetanse:
- Kan aktualisere sin kliniske kompetanse utviklet i emnet innen andre felt i fysioterapi.
- Kan kritisk evaluere egen handlingskompetanse i tilknytning til sin oppfølging av pasienter med nevrologisk betingede funksjonsproblemer.
- Kan bruke kunnskap utviklet i dette emnet til å identifisere og redegjøre for faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet og kommunisere dette til fagpersonell, pasienter og pårørende.
- Kan bidra til nytenkning og videreutvikling av fysioterapitilbudet og det tverrprofesjonelle arbeidet i primær- og spesialisthelsetjenesten for personer med nevrologisk betingede funksjonsproblemer.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
Forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid, pasientdemonstrasjoner, undersøkelse av pasienter, workshops, case-undervisning, video-analyse, praksisstudier ved eget arbeidssted, praksisveiledning og selvstudium. Gjennomgående vektlegges studentaktive læringsformer.
Emnet undervises gjennom tredje og fjerde semester. Fysisk undervisning arrangeres i samlinger på til sammen 4 uker ved campus Tromsø. Mellom samlingene arbeider studentene med praksisstudier, arbeidskrav og selvstudium, i tillegg til noe digital undervisning.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 10.05.2024 09:00 (Utlevering) 31.05.2024 14:00 (Innlevering) |
0/1 | 2 Uker | A–E, stryk F |
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | A–E, stryk F | |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||||
Bevegelsesanalyse og utforskning 1 | Godkjent – ikke godkjent | |||
Refleksjonsnotat 1 | Godkjent – ikke godkjent | |||
Praksislogg 1 | Godkjent – ikke godkjent | |||
Bevegelsesanalyse og utforskning 2 | Godkjent – ikke godkjent | |||
Praktisk i gruppe | Godkjent – ikke godkjent | |||
Refleksjonsnotat 2 | Godkjent – ikke godkjent | |||
Journal | Godkjent – ikke godkjent | |||
Praksislogg 2 | Godkjent – ikke godkjent | |||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- Bevegelsesanalyse og utforskning av potensiale for endring person med nevrologisk betingede funksjonsproblemer (fra egen praksis). Hjemmeoppgave med innlevering av video (3-5 min) og skriftlig journal knyttet til samme pasient (800-1200 ord).
- Refleksjonsnotat knyttet til eget bidrag i tverrprofesjonelt arbeid meg egen pasient (800-1200 ord) - del I.
- Føre logg fra egen praksis i tråd med retningslinjer, samt vurdere eget læringsutbytte og utviklingsmuligheter i egen praksis ved semesterslutt.
- Bevegelsesanalyse og utforskning av potensiale for endring hos person med nevrologisk betingede funksjonsproblemer (fra egen praksis), med fokus på selvvalgt leke-aktivitet. Hjemmeoppgave med innlevering av video (3-5 min) og skriftlig journal knyttet til samme pasient (800-1200 ord).
- Praktisk arbeidskrav i gruppe relatert til funksjonsvurdering og forslag til mål og tiltak basert på video av en person med nevrologisk betingede funksjonsproblemer.
- Refleksjonsnotat knyttet til eget bidrag i tverrprofesjonelt arbeid meg egen pasient (800-1200 ord) - del II.
- Journal; 800-1200 ord. Journalen gjennomgås i felles møte med student, faglærer og praksisveileder før den godkjennes.
- Føre logg fra egen praksis i tråd med retningslinjer samt evaluere eget læringsutbytte og utviklingsmuligheter i egen praksis ved semesterslutt.
- All undervisning, praksisstudier og praksisveiledning er obligatorisk med minimum 80% oppmøte.
Mer info om vurderingsform muntlig eksamen
Studenten gjennomfører funksjonsvurdering og behandling i egen praksis av et barn med nevrologisk betinget funksjonsproblem. Innleveringen består av skriftlig journal (800-1200 ord) fra funksjonsvurderingen, et uredigert videoutdrag på inntil 30 minutter fra behandlingen og fagnotat med teoretisk underbygning (800- 1200 ord) av det kliniske resonnementet knyttet til funksjonsvurderingen og behandlingen. Informert samtykke fra pasient innhentes av studenten og utdanningens skjema benyttes. Eksamen avsluttes med en muntlig eksaminasjon som foregår per videokonferanse.- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: HEL-3229
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet