vår 2024
ERG-2640 Innovasjon, kvalitetsutvikling og ledelse. - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved ERGOTER Bachelorutdanningen i ergoterapi ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

ERG-2610 Folkehelse og inkluderende lokalsamfunn., ERG-2620 Profesjonsutøvelse i ergoterapi. Praksisstudier 3

Innhold

I dette emnet skal studentene bygge videre på tidligere kunnskap og erfaringer i studiet å kunne bidra til faglig utvikling og kvalitet i helsetjenesten. Fokus rettes mot tema som innovasjon og entreprenørskap, bærekraftige tjenester, veiledning, ledelse og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i ergoterapeutisk virksomhet.

Emnet tar for seg kunnskap og ferdigheter til å initiere og administrere egen yrkesutøvelse og faglige utvikling i fremtidig virksomhet. Det gis en innføring i teorier tilknyttet organisasjonskunnskap, lederskap og livslang læring med fokus på hvordan ergoterapeuter kan administrere og lede virksomheter de arbeider i. Studentene øver på kommunikasjon- og samhandling med klienter/nærpersoner, studenter og samarbeidspartnere i veiledning og ledelse. Avslutningsvis i emnet har kullet ansvar for organisering og ledelse av ergoterapeutstudentenes årlige fagkongress der studenter deltar. Her får studentene øve på formidling av fag og eget arbeid.


Hva lærer du

Kunnskaper

Kandidaten

  • Har kunnskap om teorier og prinsipper innen organisasjon og ledelse som er relevant for ergoterapeutisk yrkesutøvelse.
  • Drøfter systematisk, kontinuerlig kvalitetsforbedring innen ergoterapeutisk virksomhet.
  • Kan bruke grunnleggende teorier, prinsipper og metodikk innen veiledning.
  • Har kunnskap om sosial verdiskaping, entreprenørskap og tjenesteinnovasjon.
  • Kan beskrive relevante teknologier og digitale løsninger i helse- og velferdssektoren 

Ferdigheter

Kandidaten

  • Prøver ut metodikk for innovasjon og entreprenørskap i forbedring og/eller utvikling av ergoterapeutisk virksomhet.
  • Anvender digital kompetanse og kan bistå i utviklingen av og bruke, egnet teknologi både på individ- og systemnivå.
  • Utforsker og reflekter over ulike lederroller i ergoterapi i samarbeid med medstudenter og eventuelt andre.
  • Utforsker veiledningsmetoder som er relevant i veiledning av klienter/nærpersoner, studenter og samarbeidspartnere
  • Formidler ergoterapi og ergoterapeuters kompetanse i utvalgte formater til relevante målgrupper.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Utveksler synspunkter og erfaringer som belyser likeverdige tjenester og utvikling av god ergoterapipraksis
  • Kan initiere og gjennomføre samarbeid med enkeltpersoner, frivillige, organisasjoner og/eller andre instanser som del av kvalitetsforbedrings- og innovasjonsprosesser.
  • Reflekterer over og tar hensyn til digital sikkerhet, etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger.​
  • Reflekterer over betydningen av selvledelse og autonomi i egen fagutvikling og utøvelse av ergoterapi.
  • Anvender strategier som danner grunnlag for egen og medstudenters livslange læring.

Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Emnet gjennomføres i vårsemesteret tredje studieår og avslutter studiet. Forventet arbeidsmengde er 40 timer studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, samarbeid med medstudenter og selvstudier.

Emnet har varierte studentaktive læringsformer og vektlegger kritisk refleksjon og diskusjon:

  • Forelesninger introduserer og gir oversikt over sentrale tema.
  • Underveis i emnet har studentene ulike individuelle- og gruppebaserte oppgaver der lærestoffet anvendes og prøves ut.
  • I gruppearbeid vil studentene jobbe med utprøving av teori og metodikk relatert til entreprenørskap og innovasjon. Gjennom gruppearbeid deler, diskuterer og utvikler studentene kunnskap.
  • I ferdighetstrening får studentene utviklet ferdigheter i kommunikasjon og samhandling relevant for ledelse og veiledning.
  • Gjennom aktiv deltakelse i ulike undervisningsaktiviteter får studentene øving i formidling av fag.
  • Aktiv deltakelse i organisering og ledelse av ergoterapeutstudentenes årlige fagkongress.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Mappevurdering 31.05.2024 14:00 (Innlevering) A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Innovasjonsprosjekt Godkjent – ikke godkjent
Veiledning medstudenter Godkjent – ikke godkjent
Seminarfremlegg Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk oppmøte undervisning Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Planlegging, gjennomføring og presentasjon av innovasjonsprosjekt (gruppe)
  • Veiledning av medstudenter
  • Seminarframlegg. Ergoterapeuters kompetanse (gruppe)
  • Registrert deltakelse i min. 80% av timeplanfestet undervisning.

Mer info om mappevurdering

Mappe-eksamen med 3 elementer:

-Rapport fra innovasjonsprosjekt (2000 ord)

-Notat fra veiledning (1200 ord)

-Notat om organisasjon, kvalitetsutvikling og ledelse (800 ord)


Kontinuasjonseksamen

Det gis mulighet til kontinuasjonseksamen og ny/utsatt eksamen i henhold til forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet, § 26.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: ERG-2640
  • Tidligere år og semester for dette emnet