vår
2024
BVE-2161 Mangfold, marginalisering og profesjonell bevisstgjøring - 10 stp
Innhold
I dette emnet utfordres studenten til kritisk refleksjon over egen forståelse og praksis for å øke bevisstheten om egen yrkesutøvelse. Studenten blir utfordret til å kritisk reflektere over forholdet mellom individuelle og kollektive tilnærminger i yrkesutøvelsen, blant annet gjennom en innføring i kulturens og samfunnets betydning for psykisk helse, og hvordan samfunnsutviklingen virker inn på utviklingen av verdier og normer i helse- og sosialsektoren.
Emnet har et særlig fokus på forholdet mellom minoriteter og majoriteter, etnisitet, kjønn, funksjonsnedsettelse, seksualitet og klasse, samt hvordan barnevernspedagogers arbeid kan bidra til myndiggjøring eller marginalisering.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
- kunnskap om barnefattigdom
- kunnskap om egen profesjonsrolle i møte med ulike brukergrupper
- kjenner til livssituasjoner for ulike grupper urfolk, etniske minoriteter og flyktninger
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere kritisk over egen rolle og profesjonell identitet i møte med ulike brukergrupper, og særlig i møte med minoriteter
- reflektere kritisk over marginaliseringsprosesser og maktforhold i samfunnet
- reflektere over forebyggende tiltak mot rasisme og nyrasisme, migrasjon og forholdet mellom minoriteter og majoritet
- reflektere kritisk over samfunnsutviklingens betydning for utviklingen av verdier og normer i helse- og sosialsektoren, herunder egen yrkesutøvelse
- identifisere potensielle helsefremmende eller hemmende faktorer i ulike kulturer og samfunn
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og bevisstgjøring av egen profesjonalitet og rolle i møte med ulike brukergrupper, særlig i møte med minoriteter
- har forståelse for og kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlaget i barnevernsfaglig arbeid
- kan gjenkjenne forhold som bidrar til marginalisering og utstøting
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 21.02.2024 09:00 (Utlevering) 23.02.2024 13:00 (Innlevering) |
3 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Obligatorisk ferdighetstrening | Godkjent – ikke godkjent | ||
Obligatorisk profesjonsseminar | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BVE-2161
- Ansvarlig enhet
- Institutt for barnevern og sosialt arbeid
- Tidligere år og semester for dette emnet