vår 2024
BVE-1541 Praksis 2: Tiltak og endringsarbeid - 30 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne. Praksis er på 17 uker, inkludert for- og etterarbeid.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1341 Praksis 2: Tiltak og endringsarbeid 30 stp
BVE-1041 Praksis 2: Tiltak og endringsarbeid 30 stp

Innhold

I praksis 2 får studenten erfaring med fremtidig yrkesutøvelse innenfor autentiske yrkessituasjoner. I forkant av praksisstudiet gis en innføring i klinisk psykologi. Studenten skal tilegne seg kunnskaper om psykiske lidelser, traumer og utviklingsforstyrrelser og psykisk helsearbeid. Studenten skal tilegne seg kunnskap om krisehåndtering, med særlig vekt på barn og unge.

I praksisstudiet skal studenten gjennom aktiv refleksjon og kontinuerlig veiledning utføre yrkesrelevant arbeid på praksisplassen. Studenten skal bli godt kjent med utøvelsen av sosialpedagogisk arbeid med utsatte barn og unge, og arbeide konkret med sosialpedagogiske utfordringer på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal delta i samarbeidsmøter og få kjennskap til tverrprofesjonelt samarbeid på individ- og tjenestenivå.

Gjennom praksis skal studenten kunne anvende ferdigheter innen kommunikasjon, oppøve seg forståelse for maktforhold i profesjonelle relasjoner, kunne reflektere over og håndtere etiske utfordringer, samt refleksjon over egen ivaretakelse


Hva lærer du

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om kommunikasjon, relasjon, samhandling og veiledning
  • ​har kunnskap om veiledningsteori og -metodikk
  • har kunnskap om maktforholdet i profesjonelle relasjoner og konflikthåndtering
  • har kunnskap om krisepsykologi og traumerelaterte vansker hos barn og unge
  • har kunnskap om barns reaksjoner på traumatiske hendelser, med et særskilt fokus på krisehåndtering
  • har kunnskap om vanlige psykiske lidelser og utviklingsforstyrrelser, og individuelle og relasjonelle behandlingsformer innen psykisk helsearbeid
  • har kunnskap om egen selvivaretakelse i møte med barn, unge og deres familier
  • har kunnskap om og kan reflektere over praksisstedets formål, mandat, ideologi, oppgaver og sentrale samarbeidsinstanser
  • kan oppdatere sin kunnskap om betydningen av digital kommunikasjon og barns digitale hverdagsliv

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende faglig kunnskap, kritisk analyse og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • anvende faglig kunnskap, inkludert kunnskap fra barn og unge som en del av grunnlaget for å sikre deres deltakelse og medvirkning
  • reflektere faglig og etisk over egen praksis og yrkesrolle
  • samhandle, veilede og kommunisere med barn, unge og deres foreldre/foresatte på praksisplassen
  • være åpen for veiledning, reflektere over egne handlinger og holdninger, og deretter kunne gjøre endringer
  • beherske konflikthåndtering og samarbeid med barn, unge, familier og aktuelle samarbeidspartnere i praksis
  • identifisere grunnleggende tegn på psykiske lidelser hos barn, unge og voksne
  • utarbeide ulike typer dokumenter relatert til praksisplassens oppgaver

Generell kompetanse

Studenten

  • skal ha innsikt i etiske problemstillinger og kan håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker
  • ​kan samhandle med ulike tjenestenivå og har innsikt i tverrprofesjonelt samarbeid
  • skal i samarbeid med andre kunne utrede og analysere barnevernsfaglig arbeid, med vekt på perspektiver på minoritets- og majoritetsrelasjoner i nordområdene
  • kan utøve faglig refleksjon og vurdering på bakgrunn av tilgjengelige opplysninger fra samtaler, rapporter, forskning og utredninger
  • kan forstå, planlegge og handle med bakgrunn i faglig refleksjon i møte med til barn, unge og familier i kriser
  • skal kunne gjenkjenne og bistå barn, unge og voksne i krise
  • ser betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

  • obligatorisk ferdighetstrening
  • obligatorisk profesjonsseminar
  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer individuelt og i gruppe
  • skriftlig og muntlig refleksjon

Siste eksamenstermin

Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er vår 2025

Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Oppgave 13.06.2024 14:00 (Innlevering) A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Skriftlig innlevering 1 Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig innlevering 2 Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk ferdighetstrening Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk profesjonsseminar Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk forpraksis Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk etterpraksis Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk praksis Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

På obligatorisk ferdighetstrening og profesjonsseminar kreves minimum 80 % tilstedeværelse.

På obligatorisk forpraksis, etterpraksis og praksis kreves minimum 90 % tilstedeværelse.


Mer info om vurderingsform oppgave

Individuell praksisoppgave

Kontinuasjonseksamen

Ved karakter F/ikke bestått på den individuelle praksisoppgaven, tilbys kontinuasjonseksamen i form av bearbeidelse av levert oppgave, slik at studenten kan følge normal studieprogresjon.

Ved stryk på kontinuasjonseksamen må ny praksis avlegges. Nytt forsøk kan først gjøres når neste kull gjennomføre praksis.


  • Om emnet
  • Studiested: Harstad |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BVE-1541
  • Tidligere år og semester for dette emnet