vår 2024
BIO-6002 EVU i RAS biologi - 15 stp

Emnetype

Emnet kan tas som EVU-enkeltemne.

Opptakskrav

  • Generell studiekompetanse fra videregående skole inkludert Biologi 1 eller/og Kjemi 1 , bachelor i biologi/havbruk (180 studiepoeng), fagbrev innen havbruk med realkompetanse eller realkompetanse (5 års yrkeserfaring fra havbruksnæringen) hvis studenten er eldre en 25 år
  • Søkeren må ha tilgang til RAS-anlegget til å utføre egne prosjekter knyttet til RAS

Dokumentasjon:

  • Vitnemål fra vgs som viser at du har Biologi 1, eller
  • Fagbrevet, eller
  • CV eller kort attest fra arbeidsgiver, som viser at du har tilstrekkelig praktisk yrkeserfaring fra næringen
  • Bevis fra arbeidsgiver som viser adgang til RAS anlegg

Motivasjons brev med info om arbeidssted, bedrift og antall år med RAS erfaring

Søknad om opptak registreres i EVU-web: https://evuweb.fsweb.no/evuweb/kurs?inst=UiT


Innhold

Resirkuleringssystemer (RAS) har blitt ledende produksjonsteknologi for laks på land i Norge og på verdensbasis. Det er i tillegg økende interesse for produksjon av postsmolt og matfisk i lukkede anlegg, en produksjon som synes langt mer utfordrende sammenlignet med produksjon av settefisk. Teknologien gir en rekke muligheter, med redusert vannforbruk og behov for oppvarming, særlig i landets nordlige region der periodene av året med gode forhold for produksjon fra naturens side er kortere. Imidlertid følger også betydelige utfordringer; hele produksjonen intensiveres i den mer kapitalintensive produksjonsformen.

Videreutdanningen i RAS biologi er rettet mot oppdrettsnæringen som har behov for økt kompetansen og kunnskap om hvordan fiskens biologiske behov møtes av RAS teknologiske løsninger og om utfordringer som RAS miljø kan ha for fisken. Kurset tar for seg tre store tema innom RAS: teknologien, vannkvalitet og produksjonsbiologien (mikrobiota, fisk, helse og velferd).


Hva lærer du

KUNNSKAP OG FORSTÅELSE:

  • Studenten skal ha fått en innføring i grunnleggende kunnskap om RAS fordeler og ulemper, design og drift og samspill mellom RAS miljø og laks.
  • Studentene skal forstå mikrobiota kompleksiteten og behov av nitrifiserende mikrobiota i biofilteret.
  • Studentene skal forstå relevant vann kjemi i RAS og samspill mellom forskjellige vannkvalitetsparameterne.
  • Studentene skal forstå forskjell mellom vannkvalitets overvåking og kontroll av vannkvalitet i RAS.
  • Studentene skal få kunnskap om produksjon av forskjellige livsstadier av laks i RAS.
  • Studentene skal få kunnskap om effekten av fôr og fôringsregime på system og fisk.
  • Studentene skal få kunnskap om hoved sykdommer i RAS, biosikkerhet og hoved utfordringer til fiskevelferd i RAS.
  • Studenten skal kjenne til relevant forskning som ligger til grunn for miljøkrav (vannkvalitet og karmiljø) under produksjon av laks i RAS.

FERDIGHETER:

  • Studenten skal kunne forklare RAS design, rekkefølge og funksjon av hoved komponenter i RAS.
  • Studenten skal kunne starte og vedlikeholde biofilter i RAS for laks produksjon.
  • Studentene skal kunne vedlikeholde sensorer for vannkvalitet, forberede, gjennomføre og tolke analyse av relevante vannkvalitetsparameterne.
  • Studentene skal kunne evaluere operative velferdsindikatorer hos lask.
  • Studentene skal kunne evaluere risiko faktorer i RAS.
  • Studentene skal kunne holde seg oppdatert med ny kunnskap innom RAS (litteratur, konferanser, podkaster, digitale verktøy)

KOMPETANSE:

  • Studiet gir generell kompetanse om RAS som produksjonssystem for laks
  • Studiet gir kompetanse i daglig drift av RAS for laks produksjon
  • Studiet gir kompetanse å jobbe i grupper og evaluere RAS relaterte problemstillinger
  • Studiet skal bidra til ferdigheter i å evaluere eget arbeid med RAS og i å kunne formidle dette til medarbeidere.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet er samlings- og nettbasert. Samlingene foregår på følgende steder:

  • 1. samling: Lakselv
  • 2. samling: Skjervøy
  • 3. samling: Kårvika/Tromsø

EVU-kurs i RAS bestå av tre samlinger som tar for seg hovedtemaene for RAS:

  • RAS teknologi (RAS design, terminologi, karmiljø, desinfeksjon, fôringsystemer, drift, automatisering og vedlikehold).
  • Vannkvalitet og mikrobiologi (gasser og relaterte parameterne, nitrogenforbindelse, organiske stoffer og andre viktige parameterne; mikrobiota i RAS, biofilter drift).
  • Fiskebiologi, helse og velferd (produksjonsbiologi i RAS, samspill mellom fisk og vannkvalitet, interaksjon mellom fisk og mikrobiota, fiskernæring og fôr i RAS, genetikk, fiskehelse og fiskevelferd i RAS).

Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner, casebasert læring, ekskursjoner og lab arbeid som krever delaktighet fra studentene.

Deltakerne vil i tillegg delta på seminarer med leverandørindustrien, lytte til RAS podkaster og jobbe med egne prosjekter knyttet til RAS mellom samlingene.


Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Mappevurdering Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Fremmøteplikt samlinger Godkjent – ikke godkjent
Fremmøteplikt digitale seminarer Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Fremmøteplikt på undervisning (85% oppmøte på samlingene).

Fremmøteplikt på digitale seminarer (85% oppmøte på seminarer).


Mer info om mappevurdering

Etter hver samling skal studentene få tema for skriftlig prosjekt som er relatert til samlings hoved tema. Alle studenter skal jobbe med tre egne prosjekter i løpet av kurset. Studentene skal levere alle skriftlige prosjektoppgaver på slutten av kurset som del av kursmappen.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres ingen kontinuasjon i emnet.
  • Om emnet
  • Studiested:
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: BIO-6002
  • Tidligere år og semester for dette emnet