vår
2024
BED-2115 Forsyningsledelse og lean - 10 stp
Innhold
De fleste bedrifter i dag er medlem av en eller flere forsyningskjeder. Forsyningskjeder øker i omfang, blir mer globale og fremheves som en mulig vei til økt lønnsomhet og forbedret konkurransekraft. Konkurransedyktige bedrifter samarbeider tett med de andre medlemmene i kjeden for å holde eller styrke sin posisjon i forhold til konkurrentene. Forsyningsledelse handler om hvordan man mest mulig effektivt kan få vare- og informasjons-flyten til å bevege seg fremover og bakover i forsyningskjeden.
Emnet tydeliggjør betydningen av så vel intern som ekstern integrasjon, samt gir kunnskap om hvordan den enkelte deltaker i et slikt system kan bidra til verdiskaping og økt konkurransekraft. Det overordnede målet i forsyningskjedeteori er å vektlegge det som gir verdi for sluttbrukerne. Fornøyde kunder kommer tilbake og handler mer, mens de misfornøyde kundene velger et annet produkt eller et annet innkjøps-sted neste gang de handler. En viktig intensjon med emnet er å øke forståelsen av hva det vil si å være en del av en forsyningskjede, samt å forklare hvordan fordelaktige resultater kan oppnås ved at alle ledd i forsyningskjeden arbeider aktivt sammen for å gjøre sluttkundene fornøyd.
Forsyningsledelse som teori bygger på verdikjedeteori og strategiteorier som Porters verdikjede, transaksjonskostnadsteori, ressurs-basert teori og lean-tankegang. Forsynings-kjedeteori handler også om hvordan man kan effektivisere operasjoner som logistikk, produktutvikling og produksjonsmåte.
En måte å effektivisere på er å anvende lean som metode. Lean brer om seg og får innpass i stadig flere virksomheter og i stadig flere bransjer. I dette kurset vil dere lære om lean, om hvordan Toyota tok i bruk i lean i bilindustrien og hvordan dette har bredd seg ut til andre bransjer og andre land. Kurset beskriver hvordan lean kan anvendes for å forenkle og effektivisere driften.
En stadig viktigere oppgave for forsyningskjeder i dag er å forberede seg på alvorlige hendelser som kan oppstå og om hvordan man kan lage planer for restitusjon for slike hendelser i etterkant. Covid-19, flom, ekstrem varme og andre negative effekter av klima er eksempler på slike forstyrrelser. For å unngå store ødeleggelser så må virksomheter være best mulig forberedt på slike hendelser og kunne iverksette tiltak som gjør at skadeomfanget kan elimineres eller reduseres mest mulig. Mens arbeidskrav I er relatert til lean så vil arbeidskrav II relatere seg til Supply Chain Resilience.
Hva lærer du
Etter å ha avsluttet dette emnet skal studentene ha tilegnet seg grunnleggende kjennskap til forsyningsledelse, lean og om håndtering av forstyrrelser, og være i stand til å forstå og å analysere grunnleggende problemstillinger knyttet til vareflyten og informasjonsflyten i forsyningskjeder. Praktiske case og/ eller dagsaktuelle temaer vil bli gjennomgått og diskutert forløpende i emnet for å øke studentenes læring og forståelse. Etter bestått emne skal studentene ha oppnådd følgende læringsresultat:
Kunnskap:
- Ha kunnskap om likheter og ulikheter mellom om verdikjeder generelt og forsyningskjeder spesielt.
- Ha skaffet seg omfattende kunnskap om forsyningskjedeteori.
- Ha skaffet seg omfattende kunnskap om lean.
- Ha kunnskap om hvorfor informasjonssystem, enterprise resource planning (ERP) og informasjonsdeling er viktig for å forstå hvordan forsyningskjeder og logistikk fungerer.
- Ha kunnskap om hvordan ulike funksjoner som markedsføring, operativ drift/produksjon, anskaffelser og logistikk får en spesiell betydning i en forsyningskjede-kontekst.
- Ha kunnskap om effektiviseringstiltak generelt og om lean som metode spesielt.
- Ha kunnskap om hvorfor samarbeid er viktig i en forsyningskjede.
- Ha kunnskap om forstyrrelser som kan oppstå og skade hele eller deler av forsyningskjeden
- Ha kunnskap om hvordan virksomheter kan restituere seg dersom alvorlige hendelser har skjedd.
Ferdighet:
- Kunne utforme en strategiplan for en forsyningskjede.
- Kunne vurdere hvilke aktører som det kan være hensiktsmessig å inkludere i en tenkt forsyningskjede og vurdere hvordan en bedrift/virksomhet kan videreutvikles.
- Kunne anvende lean aktivt i en avdeling eller i en bedrift for å effektivisere driften og fjerne unødig sløsing.
- Kunne planlegge og trene på alvorlige hendelser som kan skje samt legge en plan for en mulig restitusjon.
Generell kompetanse:
- Ha oversikt over noen av de mest sentrale forskningsbidrag i emnet.
- Kunne gjøre noen kritiske refleksjoner til hvorfor noen forsyningskjeder lykkes i sitt arbeid, mens andre mislykkes.
- Kunne vurdere utviklingen i ulike bransjer sett i lys av forsyningskjedeteori, samt å kunne forklare den globale utvikling som man ser i de fleste bransjer i dag.
- Kunne forberede seg på at alvorlige hendelser kan oppstå og legge en plan for reetablering og restitusjon.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 22.05.2024 09:00 |
5 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Arbiedskrav | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Studentene skal gjennomføre et selvstendig arbeid, fortrinnsvis som gruppearbeid. Problem-stillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Arbeidskravet må være godkjent (ståkarakter) for å kunne avlegge eksamen i emnet. Krav til godkjent arbeidskrav ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.
Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.
- Om emnet
- Studiested: Harstad | Narvik |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-2115
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT
- Tidligere år og semester for dette emnet