vår 2023
PFF-3025 Norskdidaktikk - 10 stp

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning 8-13 som har nordisk som fag 1 eller 2.

For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser, PFF-2025 Norskdidaktikk

Innhold

Emnet skal videreutvikle studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygge på det studenten har tilegna seg både i norskdidaktikk (år 3) og i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget nordisk, og gjennom dette utvikle studentens faglæreridentitet. Samla skal emnene i norskdidaktikk gi studenten god innsikt og forståelse for kjerneelementene i skolefaget norsk og et god kompetanse på en rekke profesjonsrelevante områder. I dette emnet vil hovedfokuset være på følgende tema:

  • Teksthistorie og tekstkunnskap
  • Litteraturdidaktikk
  • Språklig og kulturelt mangfold i klasserommet
  • Sidemålsdidaktikk
  • Muntlighet
  • Læremidler i faget
  • Vurdering

Digitale verktøy/ IKT i norskfaget


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • Inngående kunnskap om sentrale debatter knytta til diskusjonen om norskfaget som kunnskapsfag, danningsfag, kommunikasjonsfag og redskapsfag
  • Avansert forståelse for hvordan valg av tekster i norskundervisninga speiler fagets tradisjon, formål og eget faglig ståsted
  • God innsikt i hvordan vi i arbeidet med skjønnlitteratur kan skape engasjement og opplevelse av relevans for elever, og hvordan vi kan legitimere skjønnlitteraturens plass i faget
  • Kunnskap om muntlighet i faget og vurdering av muntlig kompetanse
  • Kunnskap om norsk som andrespråk, læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk og for elever med kort botid i Norge
  • Kunnskap om utfordringer knytta til sidemålsundervisning
  • Kunnskap om et utvalg summative og formative vurderingspraksiser i norskfaget

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Gjøre bevisste og selvstendige tekstutvalg og argumentere for metodiske valg i arbeid med skjønnlitteratur i faget
  • Med utgangspunkt i teorier om muntlighet og muntlig kompetanse, skille mellom-, ha opplæring i- og vurdere elevenes lytte- og talekompetanse
  • Lage undervisningsopplegg i norsk der arbeidsformer og arbeidsmateriale henger sammen med avansert innsikt i grunnleggende fagforståelse og læringsprosesser i faget
  • Analysere og forholde seg kritisk til læremiddel og arbeidsformer i norsk i forhold til de ulike emnene i skolefaget og begrunne valg og vurderinger med utgangspunkt i teori, læreplaner i faget og eget fagsyn
  • Vurdere og analysere elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassa tilbakemeldinger
  • Drøfte hvordan og hvorfor språk og tekster former og blir formet i ulike kulturelle fellesskap og hvordan kulturelle og historiske referanserammer påvirker arbeidet i og med norskfaget
  • Diskutere sentrale problemstillinger knyttet til de to målformenes posisjon og funksjon i skolen

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisiningsspråk er norsk. Eksamensspråk er norsk (nynorsk/ bokmål).

Undervisning

Omlag 40 timer undervisning i form av forelesninger og seminar med forberedte studentinnlegg.

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Vekting: Karakterskala:
Oppgave 30.05.2023 14:00 (Innlevering) 2/10 A–E, stryk F
Muntlig eksamen 8/10 A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstrekkelig deltakelse på undervisning Godkjent – ikke godkjent
Elevtekst Godkjent – ikke godkjent
Praksis 4. studieår Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Vurdering av elevtekst
  • Obligatorisk deltakelse i 80% av undervisningen i emnet
  • Bestått praksis 4. studieår

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PFF-3025
  • Tidligere år og semester for dette emnet