høst
2023
PED-1012 Lærevansker i individ- og systemperspektiv - 20 stp
Innhold
Undervisningen vil gi en innføring i temaene:
- begrepene læring og lærevansker.
- ulike teoretiske perspektiver på lærevansker.
- spesifikke lærevansker som språk- og kommunikasjonsvansker: lese- og skrivevansker, matematikkvansker
- generelle lærevansker som utviklingshemming og autismespekterforstyrrelser
- sosiale og emosjonelle vansker
- syns- og hørselstap.
Emnet vil gi et innblikk i lærevansker hos barn og unge i gruppene som er nevnt ovenfor og i grupper med sammensatte vansker. Det vil bli gitt en oversikt over vanskenes ytringsformer, årsaksforhold og tiltak.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper om:
- ulike lærevansker hos barn og unge
- ytringsformer, omfang og årsaksforhold av ulike lærevansker
- forebygging av og tiltak for ulike lærevansker
- sentrale begreper knyttet til lærevansker
- Sentrale lov og avtaleverk
Ferdigheter:
- kunne redegjøre skriftlig og muntlig for problemstillinger fra det spesialpedagogiske fagfeltet.
- kunne identifisere ulike kategorier av lærevansker og legge til rette for tiltak i forhold til disse.
- Kunne utarbeide tiltaksplan knyttet til lærevansker
Kompetanse:
- gjøre rede for og kritisk diskutere lærevansker og individuelle behov.
- planlegge, gjennomføre og reflektere kritisk over tiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- søke ny kunnskap om relevant forskning og dens anvendelse i fagfeltet
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: PED-1012
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet