høst 2023
LER-1403 Kunst og håndverk fellesemne - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7.  trinn og 5.-10. trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1404 Kunst og håndverk fellesemne 15 stp
LER-1410 Kunst og håndverk fellesemne 15 stp

Innhold

Innholdet i emnet knyttes nært opp til de fire kjerneelementene i grunnskolens læreplan for kunst og håndverk (LK20): Håndverksferdigheter, kunst- og designprosesser, visuell kommunikasjon og kulturforståelse. Kjerneelementene danner utgangspunkt både for de praktiske oppgavene, grunnleggende ferdigheter, fagteori, fagdidaktikk og tverrfaglige temaer.  

Hovedvekten i studiet er studentenes eget skapende og utforskende arbeid knyttet til ulike temaer, teknikker, materialer, redskaper og visuelle virkemidler. Egne erfaringer og utøvende ferdigheter er en forutsetning for å kunne tilrettelegge og tilpasse undervisning på ulike nivå i grunnskolen. 

De praktiske oppgavene vil i hovedsak legges til verkstedene for tegning/maling, tre, tekstil og et av de plastiske materialene.  


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte: 

Kunnskaper 

Studenten har kunnskaper om: 

  • læreplanens intensjoner med særlig vekt på kjerneelementene kulturforståelse og visuell kommunikasjon 
  • sentrale materialer, redskaper og grunnleggende teknikker, som er relevante for elever i grunnskolen 1.-7.trinn. 
  • barns formspråk og formspråks-utvikling 
  • de tverrfaglige temaene i læreplanen  
  • hvordan ulike kunst- og kulturuttrykk kan gi opplevelser og inspirasjon til eget og elevers skapende arbeid. 
  • fagets plass i dagens skole, samt kjennskap til samisk læreplan for grunnskolen, med vekt på duodji 
  • hvordan man kan arbeide med tilpasset opplæring, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema- og prosjektarbeid med utgangspunkt i faget 
  • utstillingsformer og -prinsipper 
  • veiledning og vurdering i faget 
  • HMS-rutiner og vedlikehold av verksted og maskiner 

Ferdigheter 

Studenten kan: 

  • Arbeide selvstendig og målrettet med ideutvikling, utprøving, problemløsing og dokumentasjon av egne skapende prosesser, samt vurdere og samtale og egne, andres og elevers skapende arbeid 
  • benytte ulike materialer, redskaper og teknikker på en funksjonell og kreativ måte som viser forståelse for enkle materialtekniske og formalestetiske prinsipper 
  • benytte ulike kunst- og kulturuttrykk som inspirasjon for eget skapende arbeid. 
  • benytte enkelte grunnleggende digitale verktøy og virkemiddel i skapende arbeid og formidling. 
  • organisere funksjonelle, forsvarlige og estetiske arbeidsrom/verksteder og holde orden på rom og utstyr. 

Kompetanse 

Studenten kan 

  • planlegge og gjennomføre undervisning i kunst og håndverk ut fra læreplanenes innhold og intensjoner, samt bruke faget i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid. 
  • planlegge og gjennomføre egne praktiske oppgaver fra ideutvikling til ferdig produkt 
  • benytte ulike kunst og kulturuttrykk som utgangspunkt og inspirasjonskilde for eget og elevers skapende arbeid. 

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Arbeidsformene i studiet består av:  

  • forelesninger og praktiske demonstrasjoner 
  • litteraturstudier individuelt og i kollokviegrupper 
  • praktisk, individuelt, skapende arbeid i ulike materialer/teknikker 
  • tverrfaglig temaarbeid i grupper 
  • framlegg, muntlig, praktisk og visuelt (individuelt og i grupper) 
  • produksjon av utstillinger 
  • ekskursjoner og dokumentasjoner av prosess fra idé til ferdig produkt. 

I kunst og håndverk er individuelt skapende arbeid i ulike teknikker og materialer sentralt. Utvikling av praktiske ferdigheter og estetisk bevissthet er avhengig av å gjøre egne erfaringer. Studiet forutsetter stor grad av selvstendig arbeid i verkstedene, også utover felles timeplanlagt undervisning.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Praktisk eksamen 11.12.2023–12.12.2023 2 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Utstillingsdeltakelse Godkjent – ikke godkjent
Verkstedorganisering Godkjent – ikke godkjent
Verktøy- og maskinopplæring Godkjent – ikke godkjent
Oppgaveintroduksjon/materialtekniske innføringer Godkjent – ikke godkjent
Eksamensframlegg Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Deltakelse på utstilling
  • Deltakelse på verkstedorganisering
  • Deltakelse på verktøy- og maskinopplæring
  • Deltakelse på oppgaveintroduksjoner/materialtekniske innføringer
  • Deltakelse på medstudenters eksamensfremlegg i kunstformidling
  • 70 % deltakelse på undervisning 

Mer info om praktisk eksamen

Avsluttende utstilling av individuelle arbeider produsert i løpet av emnet med logg og portefølje. Ved praktisk eksamen kan studenter innkalles til praktisk/teoretisk redegjørelse og tekniske demonstrasjoner knyttet til sine fremlagte arbeider.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1403
  • Tidligere år og semester for dette emnet