høst
2023
LER-1403 Kunst og håndverk fellesemne - 15 stp
Innhold
Innholdet i emnet knyttes nært opp til de fire kjerneelementene i grunnskolens læreplan for kunst og håndverk (LK20): Håndverksferdigheter, kunst- og designprosesser, visuell kommunikasjon og kulturforståelse. Kjerneelementene danner utgangspunkt både for de praktiske oppgavene, grunnleggende ferdigheter, fagteori, fagdidaktikk og tverrfaglige temaer.
Hovedvekten i studiet er studentenes eget skapende og utforskende arbeid knyttet til ulike temaer, teknikker, materialer, redskaper og visuelle virkemidler. Egne erfaringer og utøvende ferdigheter er en forutsetning for å kunne tilrettelegge og tilpasse undervisning på ulike nivå i grunnskolen.
De praktiske oppgavene vil i hovedsak legges til verkstedene for tegning/maling, tre, tekstil og et av de plastiske materialene.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om:
- læreplanens intensjoner med særlig vekt på kjerneelementene kulturforståelse og visuell kommunikasjon
- sentrale materialer, redskaper og grunnleggende teknikker, som er relevante for elever i grunnskolen 1.-7.trinn.
- barns formspråk og formspråks-utvikling
- de tverrfaglige temaene i læreplanen
- hvordan ulike kunst- og kulturuttrykk kan gi opplevelser og inspirasjon til eget og elevers skapende arbeid.
- fagets plass i dagens skole, samt kjennskap til samisk læreplan for grunnskolen, med vekt på duodji
- hvordan man kan arbeide med tilpasset opplæring, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema- og prosjektarbeid med utgangspunkt i faget
- utstillingsformer og -prinsipper
- veiledning og vurdering i faget
- HMS-rutiner og vedlikehold av verksted og maskiner
Ferdigheter
Studenten kan:
- Arbeide selvstendig og målrettet med ideutvikling, utprøving, problemløsing og dokumentasjon av egne skapende prosesser, samt vurdere og samtale og egne, andres og elevers skapende arbeid
- benytte ulike materialer, redskaper og teknikker på en funksjonell og kreativ måte som viser forståelse for enkle materialtekniske og formalestetiske prinsipper
- benytte ulike kunst- og kulturuttrykk som inspirasjon for eget skapende arbeid.
- benytte enkelte grunnleggende digitale verktøy og virkemiddel i skapende arbeid og formidling.
- organisere funksjonelle, forsvarlige og estetiske arbeidsrom/verksteder og holde orden på rom og utstyr.
Kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre undervisning i kunst og håndverk ut fra læreplanenes innhold og intensjoner, samt bruke faget i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid.
- planlegge og gjennomføre egne praktiske oppgaver fra ideutvikling til ferdig produkt
- benytte ulike kunst og kulturuttrykk som utgangspunkt og inspirasjonskilde for eget og elevers skapende arbeid.
Undervisning
Arbeidsformene i studiet består av:
- forelesninger og praktiske demonstrasjoner
- litteraturstudier individuelt og i kollokviegrupper
- praktisk, individuelt, skapende arbeid i ulike materialer/teknikker
- tverrfaglig temaarbeid i grupper
- framlegg, muntlig, praktisk og visuelt (individuelt og i grupper)
- produksjon av utstillinger
- ekskursjoner og dokumentasjoner av prosess fra idé til ferdig produkt.
I kunst og håndverk er individuelt skapende arbeid i ulike teknikker og materialer sentralt. Utvikling av praktiske ferdigheter og estetisk bevissthet er avhengig av å gjøre egne erfaringer. Studiet forutsetter stor grad av selvstendig arbeid i verkstedene, også utover felles timeplanlagt undervisning.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | 11.12.2023–12.12.2023 | 2 Dager | A–E, stryk F | |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||||
Utstillingsdeltakelse | Godkjent – ikke godkjent | |||
Verkstedorganisering | Godkjent – ikke godkjent | |||
Verktøy- og maskinopplæring | Godkjent – ikke godkjent | |||
Oppgaveintroduksjon/materialtekniske innføringer | Godkjent – ikke godkjent | |||
Eksamensframlegg | Godkjent – ikke godkjent | |||
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-1403
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet