høst
2023
BVE-1552 Helsefremmende- og forebyggende barne- og ungdomsarbeid - 15 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
BVE-1352 Helsefremmende- og forebyggende barne- og ungdomsarbeid 15 stpBVE-1052 Helsefremmende og forebyggende barne- og ungdomsarbeid 15 stp
Innhold
Dette emnet handler om forebyggende og helsefremmende barnevernsarbeid på arenaer der barn og unge befinner seg, med et særskilt fokus på samiske barns oppvekstforhold hvor deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges.
Gjennom emnet får studenten kunnskap om sentrale begreper innen folkehelsearbeid, herunder tidlig intervensjon, helsefremmende, forebyggende arbeid og arbeidsinkludering. Emnet tar også for seg ulike forhold som kan påvirke den fysiske og psykiske helsen, eksempelvis nettverk, relasjoner, sosial ulikhet og inkluderings- og ekskluderingsmekanismer.
Studenten skal reflektere rundt betydningen av sosiale nettverk og få kunnskap om familieterapeutiske tilnærminger.
Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere et prosjekt innen miljøarbeid på ulike forebyggende arenaer. I dette arbeidet skal studenten i planleggingen, tilretteleggingen og gjennomføringen benytte seg av et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag. Kunnskap fra barn og unge skal anvendes for å sikre deltakelse og medvirkning.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges
- har kunnskap om forebyggende og helsefremmende miljøterapeutisk arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- har kunnskap om sentrale begreper og teorier innen folkehelsearbeid, herunder tidlig intervensjon, helsefremmende og forebyggende arbeid
- har kunnskap om nettverk og relasjoners betydning for psykisk helse
- har kunnskap om familieterapeutiske tilnærminger
- har kunnskap om sosiale ulikheter i helse og utvikling
- har kunnskap i tverrkulturelle møter og kommunikasjon
- har kunnskap om barne- og ungdomskulturens utvikling og egenart
- kjenner til inkludering- og ekskluderingsmekanismer
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere helsefremmende og helsehemmende faktorer i barn og unges nettverk med særlig fokus på samisk barn og unge
- anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av systematisk og metodisk miljøarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- samhandle med og reflektere over etiske utfordringer i ulike brukergrupper, og har kompetanse på kommunikasjon i et flerkulturelt samfunn
- anvende kunnskap fra barn og unge som en del av kunnskapsgrunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning
- reflektere over betydningen av sosiale nettverk
Generell kompetanse
Studenten
- skal planlegge, gjennomføre og evaluere et prosjekt i barne- og ungdomsgrupper på ulike forebyggende arenaer for miljøarbeid
- skal ha innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til folkehelseperspektivet, sosial ulikhet, tidlig intervensjon, helsefremmende og forebyggende arbeid
Siste eksamenstermin
Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er høst 2025Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 14.12.2023 09:00 |
4 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Obligatorisk ferdighetstrening | Godkjent – ikke godkjent | ||
Prosjekt i gruppe med muntlig fremstilling | Godkjent – ikke godkjent | ||
Profesjonsseminar | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: BVE-1552
- Ansvarlig enhet
- Institutt for barnevern og sosialt arbeid
- Tidligere år og semester for dette emnet