høst 2022
LER-1303 Naturfag: fellesemne - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn.


Innhold

Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, fysikk, biologi og geofag. Emnet vekter opplæring i naturfag hvor det å øve opp ferdigheter i observasjon av naturfenomener og dokumentering av biologisk mangfold, står sentralt. Å utøve praktiske aktiviteter i felt og på laboratorium tillegges stor vekt. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og samisk tradisjon er belyst innen utvalgte områder. Naturfagdidaktiske problemstillinger tas opp sammen med det faglige innholdet i emnet.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om uteskoledidaktikk.
  • kjennskap til læreplanen og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, muntlige og digitale ferdigheter og elevaktive arbeidsformer.
  • grunnleggende kunnskap om noen vanlige mineraler og bergarter, samt ytre og indre geologiske prosesser på jorda.
  • kunnskap om et utvalg av naturtyper, planter og dyr og deres livssykluser.
  • kjennskap til tradisjonell bruk av naturressurser, med vekt på nordområdet og samisk kultur.
  • grunnleggende kunnskap om celler, organer og menneskekroppens oppbygning.
  • kunnskap om fysiske og psykiske forandringer i puberteten, seksualitet og grensesetting.
  • kunnskap om naturvitenskapelige metoder og utforskende undervisning på barnetrinnet.
  • kunnskap om kroppens indre og ytre forsvar mot sykdommer, vaksiner og forebygging av sykdom.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utøve praktiske aktiviteter i felt og på laboratorium, herunder planlegge og organisere læringsaktiviteter.
  • gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger og presentere resultater.
  • integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen, spesielt muntlige og digitale.

Kompetanse

Studenten skal:

  • kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over naturfagundervisning etter gjeldende læreplan.
  • ha innsikt i fagdidaktisk tenkning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning og argumentasjon.
  • ha et grunnlag for å reflektere over utdanning for bærekraftig utvikling.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, studentfremlegg, seminarer, felt- og laboratoriearbeid. Studentene vil arbeide med teori, eksperimenter på laboratoriet og observasjoner i felt.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Muntlig eksamen A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Feltkurs med rapport Godkjent – ikke godkjent
Undervisningsopplegg Godkjent – ikke godkjent
Didaktisk refleksjon Godkjent – ikke godkjent
Forsøk og praktisk arbeid Godkjent – ikke godkjent
Undervisning Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Feltkurs med rapport
  • Utvikle og gjennomføre et undervisningsopplegg
  • En tekst med didaktisk refleksjon over undervisning
  • To godkjente arbeid i forbindelse med forsøk og praktisk aktivitet
  • 70 % deltakelse på undervisning

Kontinuasjonseksamen

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1303
  • Tidligere år og semester for dette emnet