høst
2022
BLU-2016 Småbarnspedagogikk - 30 stp
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Innhold
Emnet fokuserer på:
- barnehagelærerens rolle som leder av 0-3-åringers leke- og læringsprosesser.
- et relasjonelt perspektiv på barns medvirknings- og danningsprosesser.
- betydningen av fysiske omgivelser for de yngste barnas utvikling.
- dramafaglig tilnærming i det pedagogiske arbeidet.
- pedagogisk grunnsyn som styrende for pedagogisk praksis.
- foreldresamarbeid med barnets beste som mål.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter som tidligere har fullført barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning gjelder ikke krav om praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten ha kunnskap om:
- pedagogisk ledelse, med særlig vekt på kvalitet i omsorg, relasjoner og tilknytning
- barnehagelærerens rolle i dialog og samspill med barn, foresatte og medarbeidere
- bruk av dramapedagogisk arbeid sammen med de yngste barna
- de sosiale og fysiske omgivelsers betydning for barns utvikling
- foreldresamarbeid og foreldremedvirkning
Ferdigheter
Studenten kan:
- se og tolke små barns kroppslige og verbale uttrykk, og la uttrykkene få betydning for pedagogisk praksis
- ta i bruk spontanitet og improvisasjon i lek og læringsprosesser med de yngste barna
- anvende dramafaglige virkemidler i samspill med små barn
- analysere og reflektere over pedagogiske programmer og verktøy i lys av pedagogiske retninger
- inngå i et samarbeid med foresatte
Generell kompetanse:Studenten:
- kan initiere og opprettholde lærings- og utviklingsprosesser i barnehagen, både blant barn og medarbeidere
- kan forholde seg kritisk reflekterende til egen, medarbeideres og barnehagens verdier og praksis
- har en etisk bevissthet i møte med de yngste barna og deres omsorgspersoner
- har et reflektert og kritisk forhold til pedagogiske programmer og verktøy
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 25 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Bestått praksis | Godkjent – ikke godkjent | |
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent | |
Skriftlig tekst med forarbeid | Godkjent – ikke godkjent | |
Skriftlig tekst | Godkjent – ikke godkjent | |
Muntlig | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer i begynnelsen av første praksisuke, og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer)
- bestått praksis i emnet
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- planlegge, lede og gjennomføre dramapedagogisk arbeid knyttet til 2-3 aktiviteter sammen med barn i alder 0-3 år. Plan/forberedelse og evaluering skriftliggjøres
- en reflekterende samtale der studentens læring og erfaring fra det dramapedagogiske arbeidet er tema. Studenten har et hovedansvar for å forberede samtalen
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- en skriftlig fagtekst (ca. 1500 ord) knyttet til utdyping av relevante begreper (individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter)
- et individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i dramapedagogisk arbeid i praksis hvor utvalgte erfaringer belyses teoretisk (ca. 10 minutter)
- en skriftlig, individuell fagtekst med utgangspunkt i refleksjoner knyttet til en dokumentasjon eller et faglig tema (2000-3000 ord). Som forarbeid til arbeidskravet skal studenten presentere et muntlig fremlegg til diskusjon og respons i gruppe
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- en didaktisk oppgave knyttet til tidligere praksiserfaring på om lag 1500 ord
- Om emnet
- Studiested: Tromsø | Finnsnes |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: BLU-2016
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet