Skuvllas - Urfolk og minoriteter i skole og utdanning

Skuvllas-blogging

Deltakerne i Skuvllas blogger i ulike fora. Her finner du bloggtekstene!

Urfolk- og minoritetsperspektiver i norsk læreplanhistorie – for spesielt interesserte?

Jeg forsker på samisk innhold i skolen, hvor jeg for tiden jobber spesifikt med det samiske innholdet i læreplaner, deriblant Kunnskapsløftet. I denne prosessen har jeg lært at en læreplan aldri bare er en læreplan. De kan blant annet sees på som gjenspeilinger av det samfunnet de er en del av. De kan fortelle oss noe om de verdier som var viktig på den tiden læreplanen ble laget og var i bruk, og hva samfunnet ønsket at elevene skulle lære. I likhet med andre forskningsfelt, er det enkelte forskere som skiller seg ut med noen sentrale bidrag til faglitteraturen. Slik er det også i læreplanforskningen. Og blant disse er det en øredøvende stillhet når det gjelder urfolk- og minoritetsperspektiver i læreplanhistorien.

Av Kajsa Kemi Gjerpe, ph.d.-stipendiat, Sesam. Publisert på forskning.no april 2015.

Med verden tett på: Å drive med urfolksstudier

Å drive med urfolksstudier er å ha verden tett på i alt du gjør. Det handler om enkeltmennesker og folkegrupper, om identitet og storpolitikk, om makt og kultur. For to år sia omtrent på denne tida skreiv jeg en tekst her på forskning.no. Den handler om urfolk og urfolksstudier, og tar sitt utgangspunkt i problemene flere urfolksgrupper møter i Russland og Canada. Noen av studentene på master i urfolksstudier ved UiT Norges arktiske universitet skriver om temaer knytta til Russland og Canada. Andre skriver om andre steder. Det er et globalt fag.

Jeg skal i denne teksten gi et lite innblikk i hva jeg driver på med i min jobb ved Senter for samiske studier på UiT. Hensikten er å vise til hvor sammensatt urfolksstudier er som fagfelt, samt å trekke fram arbeidet som gjøres innafor senteret. I tillegg vil jeg veldig gjerne at flere vil komme hit for å studere!

Av Torjer A. Olsen, førsteamanuensis, Sesam. Publisert på forskning.no mars 2015.

Lærere - en ubrukt ressurs for samiske elever?

Samiske elever trenger flere støttespillere i sin skolehverdag. Til tross for mange og omfangsrike tiltak for å forbedre utdanningssituasjonen for samiske elever, går tallene på elever som lærer samisk i grunnskolen stadig nedover. Vi er nødt til å finne ressurser utenfor samiske områder, og jeg foreslår vi begynner med lærerne.

 Av Kajsa Kemi Gjerpe, ph.d.-stipendiat, Sesam. Publisert på forskning.no desember 2014.

Hva forskere (ikke) ser

Noen forskere ser ut til å være blinde. Kanskje er det en slags østlandsbasert blindhet det er snakk om. De som befinner seg i blindsonen, er samene. I alle fall gjelder dette for forskerne bak den nye boka Forskjeller i klassen. Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen.

Av Torjer A. Olsen, førsteamanuensis, Sesam. Publisert på forskning.no november 2014.




Ansvarlig for siden: Olsen, Torjer Andreas
Sist oppdatert: 26.01.2022 10:56